AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.102

520d, -13/14, pålitlig?

Sida 1 av 2
Tjäna! Är mycket lite insatt i bilmärket, så jag vänder mig till er.

Kort och gott som rubriken lyder - Är det en pålitlig bil? Man läser ju om barnsjukdomar hit och dit på alla jädrans bilmodeller, så tänker väl mest om denna årsmodell är i början av en ny modell och utsatt för barnsjukdomar?

Vad tycker du är bra respektive dåligt med modellen?
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Underligt ställd fråga,vad har du som referensbil ? En vettigt underhållen F10 Lci bör som regel inte vara sämre än något annat fabrikat.

Vill du ha en mer eller mindre "bekymmersfri bil" så rekommenderas Toyota,med risk för att somna bakom ratten av utråkning...
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
-13/-14 är ungefär halvvägs in i modellens livscykel, -14 kom ansiktslyftningen. Många säger att det är en mest problemfria 5-serien någonsin, medan vissa andra har haft stora problem med sina exemplar.
Mycket möjligt att den känns konstig. Funderar dock kring det 'JSN' svarar på om livscykel och mest problemfri. Trevlig information.

Det bollas mellan 520d och en 320d. Två barn, så 5-serien har väl en knaper ledning.

Man kan ju både ha tur och otur med samtliga märken och modeller. Eftersom du kikar på 2l-dieslar så skulle jag kolla bredare än BMW (jag är beredd att ta lite ovett för det förslaget...).
Är syftet att att stoppa in en familj finns det väldigt många alternativ som klarar det minst lika bra och samtidigt leverera omkring 180-190hk.

BMW är inget dåligt alternativ, tvärtom. Men det jag menar är att du ska vara väldigt kräsen kring det motoralternativet då utbudet är stort från många märken.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Jag har en 520d årsmodell -12 som jag köpte ny. 0kr i reparationer på drygt sex år och snart 9' mil. Enda problemet hittills är en tjurig dragkrok.
Så svar Ja - min har varit ytterst pålitlig.

Bra - i princip allt.

Dåligt - är väl kanske inte jätterolig på krokiga landsvägar, mer komfortorienterad än sportig/spänstig men ändå ljusår bättre än motsvarande Volvo.
Det är ju inget direkt fel på dieselmotorn, snål och effekten duger i Sverige åtminstone. Men har du ekonomi så kör på en sexcylindrig.
Andrahandsvärdet är inte mycket att hurra för - men för dig som köper begagnat är det ju bara bra!
Vi har givetvis kollat på en del andra bilmärken också. Varit och tittat på Audi, VW och Volvo. Vet att det finns mycket annat också, men tippar tillbaka till BMW varje kväll. Dessutom varit iväg och testkört en 520 och herrejösses vilken komfort i jämförelse med min ladugårdsvagn jag vanligtvis kör - V70.

Är det stor skillnad i komforten 5-serien kontra 3-serien?

Tack för alla trevliga svar. Kul.
Har du kört 5-serien och gillar komforten kommer det att kännas lite "Fred Flinta" att gå till 3-serien. Prova för all del och avgör själv men jag gick från 3 till 5-serie och det är något helt annat.
Antar att priset har kommit ner en bit till på dessa då nya modellen är släppt dessutom.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jag hade haft RIKTIGT svårt att inte tippa över till A6.
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Anar att @gaspo menar A6/C7... Nja kör A6:an på en längre sträcka (minst 15mil stad,landsväg och motorväg). Då märker man skillnaden mellan en F10 & A6.

Quattro & X-drive är helt onödigt till 99% (det bara väger & drar soppa till ingen nytta)

Men efter c:a 15mils erfarenhet,så kommer ju obönhörligen dilemmat: fwd vs rwd!

Personligen anser jag att däcksbullernivån/komforten är undermålig i båda casen,den prövade A6:an hade "rft" däck.precis som min F10:a.

... Vidare vill jag nog påstå att F10:ans interiör är trivsammare än A6:an. A6:an är de första milen flashigare/roligare,men efter 5-10 mil känns den plottrig (fast jag gillar den infällbara infodisplayen,måste jag nog erkänna)
We
2.002
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Köpte en F11 520d Touring för snart 2 veckor sedan, helt fantastik bil att köra. Sportig? Nej. Bekväm? Bästa jag har kört/åkt i. 2L dieseln tillsammans med automatlådan räcker gott och väl för vardaglig körning. Sen kollade jag precis som dig lite på F31 också, men det känns lyxigare i F11:an. Sen är F31 helt i stål som jag har förstått det medan F11 har huv, framskärmar, dörrar och bagagelucka i aluminium vilket bör innebära mindre problem med rost vid långvarigt ägande. Sen är ju F31 den nuvarande modellen medan F11 är utbytt.
Jag har inte släppt annat helt och hållet rikgt än och speciellt Audi A6 ska jag provköra. Man har ju dock läst så ofantligt mycket skit om risiga bilar vad gäller Audi, så man ryggar tillbaka lite.

Sen å andra sidan har man väl läst skit om t.ex. BMW också, så är kanske hugget som stucket.

Pratar vi F11 kontra F31 så blir det förmodligen 2013 vs 2014, med sträng budget på 230k. En årsmodell hit och dit är väl inte hela världen? Går säkert hitta 2014 av 5-serien också men då får man titta på 8-9000 mil. Det är väl egentligen inget att hänga upp sig på om man haft längre till jobb, då kryper milen på. Finns det någon gräns ni andra går efter vid bilköp gällande miltal? T.ex. 3000 mil om året och har bilen gått 4000 istället så är den mindre intressant?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Göran:Ja alla upplever vi saker olika ;-)

Femfyraett:Var har du läst så ofantligt mycket skit om Audi?
Gaspo; ofantlig är väl en överdrift kanske. Men känns som vilken tråd man än kommer till så är det en bil som kantas av problem. Sen kan man läsa länsförsäkringas maskinskaderapport som egentligen placerar Audi framför BMW. Så har väl egentligen bara hamnat i trådar som handlat om problem.

Hursom ska jag provköra och undersöka Audi mer än vad jag gjort.
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Westersund:

Har f11an huv, baklucka, dörrar och framskärmar i aluminium?

stämmer det?

mvh
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
@LGstar En intressant fråga (tycker JAG). Med stor sannolikhet har F11:an skufflucka i alumineumlegering av nått slag. På -70 -80 & en bra bit in på 90 talet hade de flesta biltillverkare rostproblem med just den biten... När man ser sig omkring i trafiken idag,så får jag intrycket av att E39t verkar ha "rimlig" grad av rostproblem med just själva bakluckan. DOCK får jag intrycket av att E61 (innan Lci) Verkar något värre drabbade än E39. Detta är en generell iaktagelse,inte fakta.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
E61 hade tydligen problem med lackeringen av bakluckan. Robotarna kom inte åt så bra så det blev för tunt och vårt salt och grus på vägarna ställer till det. Min fick omlackad lucka sex månader in i sitt liv.

G31 har väl aluminiumlucka tyckte jag att jag läste. Mina två F11:or har peppar peppar varit problemfria dom 16000+ milen dom körts. Lätt att sövas lite av en 520d och tycka att den blir lite alldaglig men testar jag en annan bil längtar jag snabbt tillbaka till komforten/HK-ljudet och utrustningen/finesserna (programmerbara knappar t ex). Bilarna har varit så bra att jag för en gångs skull köper ut min 2014 och kör vidare med privat i väntan på en modernare bil (typ elektrisk) något år.

femfyraett, nu blir det ju förstås mycket snack om att testa något annat än BMW men jag utgår från att du antingen är seriöst intresserad av bilen som sådan eller har skrivit motsvarande fråga på andra bilmärkens forum... Alltså är det troligen ointressant att få andra svar än dom som gäller din fråga.

För mig är det dock helt avgörande att BMW:n har mycket utrustning medan jag tvärt emot många här är i det närmaste helt ointresserad av stora motorer. Nästan negativt intresserad faktiskt :)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Femfyraett:Skumt,har plöjt lite o inte hittar jag så vansinnigt mycket trådar att det i princip bara är problem. Har många bekanta som kör A3,A4,A6,Q7 etc o dom flesta supernöjda. Det man läst mycket om är att dom är riktigt törstiga på olja o en del kamkedjeproblem. Men BMW har ju verkligen sin beskärda del av kamkedjeproblem.

Lycka till med bilsökandet nu. Och att du får många bekymmersfria mil med din nya kärra :-))
MICLEG; Jag är intresserad av BMW och vi kan ha kommit så långt att det är bara BMW vi tittar på nu. Tidigare var det en del Audi och eventuellt Passat också.

GASPO; Man kanske dras mer mot det negativa, eller söker efter det om man läst det någon gång. Har skummat igenom fler inlägg och det är inte så farligt som det först verkade, så klart.

Nu börjar vi dock kolla mer och mer på 320d istället för 5-serien. En sulky går med lätthet in i bilen och två framåtvända barn behöver inte jättemycket plats. Sen är väl tanken att takbox gäller vid längre semesterturer, om det nu blir någon sån någon gång. Dessutom var ju tanken från början att gå från stor bil till mindre.

Är det mindre populärt med köpråds-trådar här? Hade gärna frågat och bollat med folk som kan sin sak, men vill inte peta folk i ögonen och behöva starta en ny tråd i 3-serieforumet.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Fördelen med 3-serien är en lite mer körglad bil men komfortmässigt så är 5-serien överlägsen.

Som jag skrev tidigare så är andrahandsvärdet ganska dåligt på 5-serien (eftersom BMW på senare år har prissatt denna väldigt aggressivt till företagskunder) så du gör nog en bättre affär på sikt med en 5-serie.

Om du börjar leta lite aktivt på Blocket så ser du att det skiljer förvånansvärt lite i pris på en begagnad 320d och en 520d. Merparten av begagnade 5-serie i årsmodell 13-14 är för detta företagsbilar medan 3-serien har en betydligt högre andel privatkunder.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Precis som MUC säger så är valet mycket mellan om det ska vara kul eller bekvämt att köra (om man drar det till sin spets, det ska sägas att F31 inte är obekväm och F11 inte är tråkig att köra).

Vi bytte nyligen från F31 till F11 och det är lite (med betoning på lite) mer plats i baksätet och ett större bagageutrymme, men den stora skillnaden tycker jag är att F11 känns som "mer bil". Mer påkostade lösningar här och var och går lugnare på vägen. Dock är det på bekostnad av att man blir lite mer distanserad från vägen och man blir mer sugen på att glida fram än att köra aktivt.

Köprådstråd är nog inga problem. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.