|
|
|
|---|---|
|
Efter mycket funderande, räknande och en del drömmande så har jag landat i insikten att det är en M135 jag vill ha. (Kan även tänka mig en m235) Behöver här lite råd och tips kring detta. De preferenser jag har är absolut inte fasta och jag ser gärna diskussion kring detta. Jag är inte gjord av pengar men banken verkar ha gott om dem. Vad för saker bör jag kolla efter när det kommer till slitage? Något typfel? Krav Manuell Taklucka Preferenser Estorilblå 3dörrars Tygklädsel Vad är rimligt att betala? tex Länk Tycker den känns dyr, import, 5000mil, vit? Utifrån mina krav och preferenser är utbudet skralt och jag överväger att importera. | |
| Blir en nybil för dyr? Du kan ju få loss en 2018 manuell m140i för ungefär 400' med dina krav, då har du fabriksgaranti och 3års vagnskada. Ägandekostnaden blir inte så värst mycket högre. | |
| Rost på bakluckan vid torkararmen verkar vara vanligt.. sjukt nog. | |
|
Jag hade gått upp något i årsmodell och försökt få tag på en M135i xDrive, för den blir rätt så mycket roligare med xDrive tycker jag. Jag tycker inte den visade bilen känns överdyr, men jag är ju inte ute efter att köpa så det känner du väl bättre antar jag, dessutom är det ju en privatsäljare så det finns säkert lite prutmån bara man är seriös. Kollar man på jämförbara bilar så ligger ju de på 100-150 kkr mer, men är då 1-2års-bilar med 1-2 000 mil på bilen. Att köpa en M135i som tomhylsa - alltså i princip utan extrautrustning - bara för att kunna köpa en ny vete sjutton om det är en bra idé. En BMW-köpare som köper någonting exklusivare än en 16i/16d-modell vill nog ha en del rolig utrustning som navi, fällbart baksäte, elvärmd ratt, Msport med mera, så en tomhylse-bil riskerar ju att bli väldigt dyr för att den blir oattraktiv. Dessutom lär den minska med ca 25% när du åker ut ur nybilshallen som allt annat, så hur den inte skulle blir dyr har jag svårt att förstå. Ja, Estorilblå bilar är nog svårt att hitta i Sverige, eftersom ju "alla" tycker de är så snygga så försvinner de fort från säljarna. Jag hade nog dock försökt hitta en femdörrars. Dels är de lite bekvämare om man är flera, men så tycker jag personligen att de har lite mer attitid, men det är ju som sagt en högst personlig uppfattning. |
|
|
AlexanderK, xdrive betyder automat och TS har manuell som första krav så det är kanske inte så bra råd. Personligen tror jag nog den blir effektivare med xdrive, men roligare? Nej nej! M140i kommer med M-paket, se namnet så en "tomhylsa" av denna modell är inte så tom som det låter. Däremot blir ju alltid nybil lite dyrare än man tänkt sig för man smyger ju alltid på några tillval... TS, risken är att du kommer tycka alla begagnade bilar är dyra för de tappar inte i värde som en 320d. Det finns få billigare bilar med 300hk+, 6 cylindrar och rwd av motsvarande årsmodeller och det håller uppe priserna. |
|
|
Att köpa en ny m140 har jag tänkt på. Negativt med det är precis som här påpekats värdeminskning men även leveranstid samt garantin. Jag är rätt så inne på att trimma bilen med en jb4 och öppnare avgassystem. Håller helt med om att xdriven och automat är effektivare och snabbare men det är inget alternativ. |
|
| Tänk på att försäkringen blir nästan dubbelt om året när bilen är import. Ett måste är att mappa bilen, den blir brutal med nämre 400hk :) | |
|
Inte helt lätt det här. Igår provkörde jag denna BMW 1M Coupé Sv-Såld, Hartge, Navi, H&K Länk Provkörningen var mest som referens men bilen i sig var fin och mycket roligt att köra.. För mycket mil dock. Ett annat alternativ som framkommit är att helt enkelt köpa en ny m140 från England, ser ut att kunna landa på ca 360ksek. Mappning och välljudande avgassystem är ett måste :) |
|
|
Jag har även hittat en estorilblå 135 i Tyskland som verkar rimlig. Länk Har semester bästa vecka och funderar på att åka dit, blir lite på vinst eller förlust. |
|
|
Är det bara automat om man vill ha xdrive alltså? Förvånar mig iofs inte eftersom de har en tendens att bestämma vad folk vill ha för kombinationer, men då är det ju inget vidare förslag det håller jag med om. :) Själv tycke jag den blir roligare med både xDrive och automat, men det är ju som sagt personligt. Dessutom upptäckte jag att det är roligare att sladda runt i snön med en xDrive. Vad skall du ha bilen till Mirvi? Om du bara skall ha en nöjesbil för sommarkörning så är ju 1M ett bra val, för den minskar ju inte särskilt i värde. |
|
|
Stämmer att det bara är automat och xdrive. Precis som du skriver så är det olika vad man föredrar. Jag har automat nu och saknar faktiskt att växla. Bilen är tänkt att vara min vardagsbil, åker sällan i veckorna, därför är inte komfort och förbrukning det primära. Har en gammal 325 (e36) att hinka runt med på vintrarna. Det jag behöver är en bil som "går" att åka långt i, 1M är för dyra tyvärr. |
|
|
Har du provat en M135 med automatlådan? Jag rattar en 2hjulsdriven M135a med den 8-stegade lådan och jag är helnöjd med att ha valt en automat. Jag har bilen som sommarbil och tycker det är ruskigt skönt med automatlåda på längre turer, senast en 500milstur genom Europa, samtidigt som den växlar väldigt snabbt om man väl vill gasa lite. Jag har kört en del bana med min bil och även då tycker jag lådan funkar klockrent. Sen har jag också läst att automaten faktiskt ska dra lite mindre soppa, just pga fler växlar och lägre varv i motorvägsfart, vilket kan vara trevligt på längre turer. Så har du inte provat en automat så tycker jag absolut att du ska prova den innan du stryker den helt! Sen det där med att försäkringen är dubbelt så dyr om bilen är import är helt fel. Jag, 27åring som bor i utkanten av Linköping betalar ca 6000kr för helförsäkring/år, dock avställningsbart, på en import M135 -14. Jag har svårt att tro att premien skulle ha varit 3000kr ifall den var svensksåld.. Det är riktigt trevliga bilar och kastar du sen på en JB4 så blir det ännu värre :) Lycka till med jakten! |
|
|
Justja glömde en sak.. Iom att du vill ha en 3-dörrars så bör du kolla på detta när du kollar på bil. Länk Det är ett vanligt problem och det finns ingen direkt fix på det. BMW väljer att montera skyddstejp för att det inte ska bli värre, om bilen har garanti kvar. Annars får man putsa till det själv och montera någon tejp. |
|
|
Hej, Sneglar lite på att köpa en -13/-14 m135i xdrive. Undrar hur servicekostnader är för denna modell? Och vid vilka miltal dyrare servicar infaller? Exempelvis service av växellådan eller fyrhjulsdriften etc. Tack, Fredrik |
|
|
Finns ingen service på låda eller fördelningslåda. Endast vanlig service. Garantin har ju ändå gått ut på en.-13/14 så det bara att lets upp någon som kan slaska med olja o sånt så blir den biten billig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.