|
|
|
|---|---|
|
Stor service, efter hur många mil? Samt vad brukar den kosta? | |
|
Jag betalade 8502:- på Bmw. Görs bromsvätskebyte samtidigt får du lägga till 892:-. Den görs efter 6000 mil eller 4 år då det är 3000 mil eller 2 år mellan varje service. // Jonas |
|
| Det är ju konditionsbaserade servicar på F10/11, men varannan service är normalt större. | |
| JcN:Får man fråga vad som gjordes? Olja,oljefilter,kupefilter,luftfilter,bränslefilter....? | |
|
8500kr (!) För service på en enkel 520d... För det beloppet borde Kylvatten & bromsvätskebyte ingå,givetvis bränslefilter också. Men det är ju som jsn säger,servicen är ju "konditionsbaserad" ,vilket i rimlighetens namn borde betyda att om man gör olja+ filter inkl luft resp kupefilter själv,strax innan,som man enl kvitto från en BMW verkstad kan styrka. Dessa servicepunkter är VÄLDIGT lätt att göra själv och har därför INGET egentligt verkstadskostnadsvärde. Bränslefilter,bromsvätska och kylvatten kräver en del "know how" dessutom är det både blött & kladdigt,till skillnad från ovanstående punkter. |
|
| Märkesverkstäder kan verkligen ta betalt ;-) | |
|
@Gaspo: Olja + oljefilterfilter, luft/kupé/bränslefilter samt fordonskontroll och samtidigt gjorde jag även bromsvätskebytet då det var en månad bort så det var lika bra att få det gjort. Det här med konditionsbaserad service får ni gärna utveckla. För mig är det bara ett fancy ord som inte betyder något. Efter senast 3000 mil eller 2 år så infaller liten service, alltså olja + oljefilter samt kupéfilter. Efter 6000 mil eller 4 år så infaller stor service, alltså den som jag spaltade upp för @Gaspo här ovan. Det enda som faller utanför detta är ju bromsvätskan och den infaller efter 2-4-6 år osv eller 3-6-9 år, minns inte riktigt. // Jonas |
|
|
Jag fick en 3GT som hyrbil en gång, hade gått 400 mil när jag fick den. Då sa datorn att den ville bli servad om 2200mil, dvs för varje 50 mil den gått så drogs det hundra mil till nästa service. Garanterat många korta körningar. Jag körde den bilen dryga 400 mil på 3 veckor, blev några riktiga långkörningar. När jag lämnade tillbaka bilen så indikerade servicedatorn fortfarande 2200mil till nästa service. Den var nere på 2100mil och vände lite snabbt innan den gick upp på 2200mil igen. Så körs bilen många korta sträckor så kan servicen mycket väl komma 1550mil, 3000mil, 4500mil, 6000mil, eller något annat. |
|
| Jaja, antal förbrända liter bränsle genom antalet körda mil då som det har varit ett tag även på tidigare modeller och serier? Då stämmer ju det jag skrivit. Efter senast 3000 mil eller 2 år ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.