|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena. föräldrarnas grannes kids har sprutat in vatten i avgasröret på bilen innan dom jagades iväg. skulle säga någon liter men nu efteråt har jag märkt att det smäller i avgasröret på ettan när jag kör ibland tvåan men inte alls lika illa som ettan. antar att det är avgaserna som tar med sig vattnet ut? jag har gasat på och kört han rejält varm men verkar ändå som att det är vatten kvar i röret. bör jag montera av avgasröret eller bör det försvinna på en långtur ? notera att det är bara vid pådrag på ettan bilen går som vanligt på alla andra växlar. mvh | |
|
Det är bara köra som vanlig, det blir tillräckligt varmt ändå Det är borta på någon vecka, jag hade inte lagt så mycket tid och energi på det. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det kommer förångas alternativt rinna ut. Men du kan ju alltid lämna in på verkstad för demontering och urtappning och ge räkningen till föräldrarna så dom lär sig att uppfostra sina barn bättre. |
|
För varje liter bensin som förbränns i motorn, bildas det ungefär en liter vatten som följer med ut i avgassystemet...där kan det kondenseras och fällas ut som "droppar" om det avgassystemet är kallt. Helt normalt och det märks mer under vintern då kondensutfällningen är större pga. kallare avgassystem. Bara att köra som vanligt och sluta oroa sig för. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hitta en brant uppförbacke att parkera i så gör gravitationen en del av jobbet åt dej... Men en räkning till barnens föräldrar hade inte skadat, med avbetalnignsplan mot veckopengen - så gör man verkligen inte. Barn måste få lära sig rätt och fel redan som små. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Ja jag har skällt lite på dom involverade tror dom lärde sig en läxa med tanke på hur förbannad jag var. Ah man blir ju lite orolig när det dunkar i hela bilen på ettan vid pådrag får köra bilen någon vecka för att se vad som händer. Är ju tyvärr en krök på avgasröret vid ljuddämparen som nog gör att vattnet inte kommer ut så lätt. Tack så mycket för era lugnande svar :) |
|
| Jag tror också att det bara är att köra iväg i lugn och ro en långsträcka. Men det hindrar ju inte att tala om för föräldrarna att "Jo, jag ringde till BMW-verkstaden och de rekommenderade att just M3 E46 och E60 är känsliga för igensatta avgasrör pga just vatten, så de vill ha in bilen för demontering, urtappning och kontroll. Hur skall vi göra upp det här tycker ni?" och så tittar du på honom med en bekymrad blick och pannan i djupa veck.... | |
| Och vad ska det tjäna till att ljuga grannen rakt upp i ansiktet om ingen skada är skedd? | |
|
Jag skulle vara mer rädd för att kidsen stoppat upp något annat än vatten i avgaset. Oljuden du hör kan ju tyda på det. |
|
|
ligger förmodligen vatten inne i den bakre ljuddämparen , den ligger väl på tvären jag tror det snart kommer förånga sig på en långtur |
|
|
Nu har jag kört 80 mil verkar som att felet är ett dåligt stödlager till kardan, Verkstaden vill byta hela kardan för 10k varför byter man bara inte stödlagret isf ? Någon som har erfarenhet av detta ? |
|
|
Tja, det bör ju verkstaden svara på, men troligen då de får sälja delar som kostar tio gånger så mycket som ett löst lager i lagerhållare gör. Köper du bara lager och byter det i lagerhållaren, kostar komplett kardan ca 20-25 ggr så mycket... Eller som en del brukar säga; "Går det, så går det!" ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Gå till en seriös verkstad istället. Troligtvis vill de byta hela eftersom det är ett tidskrävande arbete att byta stödlager. Delen är billig men inte arbetet. |
|
Vad är det som är tidsskrävande? Det är ju samma arbete som att byta kardan iomed att den måste ned eller lossas. Bara att man byter ut stödlagret som är tämligen enkelt. Självklart handlar det om pengar. |
|
|
Förlåt nu gav jag lite för lite information här. Stödlager samt Knut är dålig, sorry farsan som va förbi verkstaden och tittade. verkar enligt realOEM att man ej kan köpa kardanknuten löst utan då är det komplett kardan som gäller. ber om ursäkt för lite missledande inlägg. |
|
| Har svårt att tro att det inte finns som reservdel. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Krävs ju lite demontering för att byta stödlager. Tiden det tar i förhållande till priset för stödlagret är ju ganska stort, går fortare att byta till komplett kardan med stödlager än att byta stödlagret på den gamla. Möjligt att de försöker med en rövare. Vet flera verkstäder som skickar iväg denna typ av jobb för att man tjänar mindre pengar på det än andra reparationer. EDIT: Det är inte hardyskivan som är dålig då? Istället för knutkorset. |
| Att demontera lagret är enkelt sitter med 2 bult sen drar man ur kardan efter att man märkt upp den. | |
|
Kan även sitta en "homo-knut" på kardan som kan spöka. Kostar dock mycket mindre än en komplett kardanaxel... Så man kanske bör kolla noga vad det är som låter innan man byter komplett kardanaxel! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag är lite inne på köpa en bättre beg kardan med nytt lager och byta själv. hardyskivan är bytt i april. hade ändå tänkt byta xpipe/slutdämp i vinter. när jag kollar på real OEM finns det att köpa delar till kardanaxel men ej just den med Knutkorset på. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Klart det är enkelt att demontera lagret, men först lär du ta bort avgassystem och värmesköldar osv. Tar lite tid ändå, speciellt om bultarna som håller ihop avgassystemet sitter fast. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.