AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.385

Dpf problem! E90 325d

Visa användare
253
Aduoan
BMW 335d+ Touring M-Paket

120d 2007
Tjena.
Har lite problem med bilen. Får felkoder på partikelfilter, exhaust back pressure sensor och cirkulationspumpen till vattnet. Bilen går som den ska och ingen motorlampa tänds eller så.

Någon som kan ha någon idé? Har bytt trycksensorn men ger felkod ändå. Är det bara att ta ut den på långtur och tvinga den till att göra en regeneration?
Tack!
ma
315
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Har du kollat så att motorn kommer upp i rätt vattentemperatur? Är ju standard nästan med felaktig(a) termostat(er) så att de går för kallt och blir strul med partikelfiltret..... Tror inte den gör en regeneration om den inte är uppe i full temp, så kolla det först....

/Kent
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Temp mellan 86 och 90c enligt carly
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Helt normal arbetstemp! Drygt 70-75c behövs för regenerering. Här har du sensorer:Länk.
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Ok. Bytt sensor nr 5..
Något annat jag kan göra?
På tisdag kommer jag köra ca 240 mil då jag ska hem från Rumänien!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Blev något skumt dubbelinlägg :-)

Helt normal arbetstemp! Drygt 70-75c behövs för regenerering. Här har du sensorer:Länk. Pumpen till Restvärmen är vanligt att ha felkod på. Även att den fungerar. Funkar den ej,testa att banka lite lätt på den med en lite hammare. Men den har inget att göra med DPF att göra med.

Testa att köpa en flaska DPF cleaner o slå i tanken. Värt ett försök iaf! Även försöka rensa felkoder när du kör. Läste om en kille som körde INPA o hade felkod på DPF. Han körde o rensa felkoden gång på gån på gång. Tillslut så försvann den.
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Ok låter bra. Knackade lite igår och verkar gå nu. Men hur blir jag av med dpf koderna?
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Tänkte jag skulle göra så med att radera den gång på gång på vägen hem på tisdag... Motorvägskörning hela tiden typ!
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Någon speciell hastighet och varvtal man ska ha för den ska göra reningen eller går det vilket som?

Adu Oancea
Jag kör för livet!
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Efter motorvägskörning på vägen hem från Rumänien så kan jag meddela att den sotade ut sig! Så nu inga felkoder :)
Tack för tipsen osv grabbar!

Adu Oancea
Jag kör för livet!
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Aha ..Va gött ...då är det alltså Rumänien som gäller om man har diesel och felkoder ;)
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Haha nä men längre tripp för att få sota ur den :P

Adu Oancea
Jag kör för livet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.