AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.125

E30: Elhissar, gamla vs. nya modellen. Är de utbytbara med varandra?

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Som topic, funkar det att montera nya elhissar i en dörr för gamla modellen? Är det annat än hissen och rutan som skiljer?
Stämmer hålen i dörren till exempel?

Det är de här varianterna jag menar.
Länk

///BMW - Was sonst!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag vet av egen erfarenhet att infästningen i rutorna skiljer sig åt - så direkt swap emellan fungerar inte.

Jag ska se om jag kan hitta några bilder...
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Japp, rutorna är olika. Det är olika utformning i underkant för infästningen i hissmekanismen.
Det är mer själva dörrens utformning jag funderar över. Om nya mekanismen passar i en dörr gjord för den gamla.
Alltså flytta över allting, ruta, mekanism och kablage.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, sorry - du hade ju redan poängterat den skillnaden.

Jag gjorde en snabb jämförelse för ett bra tag sedan rent visuellt och det ser ut att vara samma, det borde passa. Men! Jag har aldrig faktiskt försökt!

Jag är i liknande situation, jag har en dörr som har haft den nya typen av mekanism och jag ska montera den gamla typen av mekanism i den. Till vintern lär jag med säkerhet veta om det går eller inte...
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ok.
Jag planerar ett byte åt andra hållet men helst innan vintern. Jag kommer skriva om det fungerade eller inte här i tråden.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Har kollat nu samt även testmonterat hissmekanismen och den passar. Dörrarna ser exakt lika ut i pressningen och hålen sitter på samma ställen.
I alla fall de två jag tittat på är väl bäst att tillägga. :)

///BMW - Was sonst!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tackar för feedback! Låter lovande inför mitt vinterprojekt :-)

Jag återkommer också om jag hittar något "revolutionerande" :-)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Japp, säsongen gick och rutorna fungerade utan problem så jag törs nog säga att det går bra att byta.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vinterprojekt blev mer höstprojekt - blev klar med mitt i höstas :-)

Vad jag gjorde var alltså att ta en dörr av "nyare modell" och montera fönster och mekanisk vevmekanism från en "äldre modell".

Kort och gott så gick det bra utan problem - men du måste som sagt ta hela paketet (dvs ruta och mekanism).

Det skiljde sig lite här och där när det gäller pressform, öppningar och hål - men ingenting som påverkade att montera ruta + mekanism.

Som kuriosa kan ju nämnas att de yttre handtagen (och dörrarna vid detta område) skiljer sig en aningens - är inget problem - men kan vara kul att veta.

Dörrar av "äldre modell" har de små "gummidämparplupparna" monterade på dörren (för dämpning när man släpper handtaget). Därför finns det två hål i dörren under handtaget där man trycker dit två "gummidämparpluppar" - det finns alltså ingenting på själva handtaget.

Dörrar av "nyare modell" har de små gummidämparplupparna monterade på undersidan av de yttre handtagen istället (det finns alltså inga hål i dörren under handtaget).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.