|
|
|
|---|---|
|
Vill skriva av mig lite, baserat av mina erfarenheter hur det är att äga en M3 E9(0) när man gjort det i ett bra tag, längre än de flesta skulle jag tro. Kan ju vara intressant för vissa som funderar på en sån bil. Köpte min, en 09 och strax under 7000mil en varm sommardag i juli 2012. Självklart full utrustad med M-drive och allt andra som gick att välja som extra tillbehör.. Idag och 6500 mil senare, äger jag fortfarande bilen. Bilen har jag endast använt sommartider, dock påställde jag bilen så fort vägunderlaget var isfritt, och körde långt in i november tills det inte gick längre (läs snö & is). Jag vill börja med att beskriva bilen som en riktig bra allroundsbil faktiskt. Har åkt på några långsemester med barnen med ganska mycket packat, bagageutrymmet sväljer lite mer än vad man tror. Har aldrig nånsin hört barnen klagat över komforten, M3:or är ju generellt sett en stötig och styv bil, men inte på E9x i komfortläge enligt oss. En bekväm bil om man vill med andra ord. Jag är ingen någon ban-människa, och föredrar köra på gatan. Utöver komforten går det utmärkt att ställa om bilen till en vrålande & styv M-bil som den egentligen är avsedd för. V8:an ylar på fint och väghållningen kan man absolut inte klaga över. Bilen är lättkontrollerat utan antisladdsfunktionen och chassit är riktigt bra balanserat. Snabba svängar på småvägar och motorvägar funkar lika bra. Ur ekonomiskt sett är det en faktiskt ganska billig bil att äga enligt mig. Dricker ca 1,2-1,3 liter genomsnittlig. 1,6-1,7 om man gasar MYCKET. Aldrig över 2 liter på gatan. Tankar bara 98 oktan. Oljeservice gör jag var 800-1000:e mil (tror inte på longlife), kostnad ca 2500:- hos Larssons motorteknik. Utöver oljeservice har jag hunnit med byte av olja i vxl-låda, bakaxel, tändstift, kupefilter, luftfilter etc. för småpengar, även hos Larsson. Däck håller förvånansvärt länge, då har jag bara kört på Michelin Supersport, och inga billiga kinamärken. 1 uppsättning däck har jag bytt. Kostnad ca 11,000:- för alla 4. M3:an är dock en TUNG bil som äter broms. Bromsskivor har jag bytt 1 gång. Köpte original från Ebay i Tyskland, tror jag gav 4000:- för alla 4 helt nya. Det går att hitta MYCKET originaldelar på Ebay. Bromsbelägg har det också bytts 1 gång. Problem: Det har dykt upp några småproblem under mitt ägarskap, dock inga allvarliga. - Lambsondsgivare på ena katalysator gav felkod, bytt kostnad 2500:- - Oljenivågivare krånglade, bytt - kostnad 2000:- - Ena Xenonhalvljus paj. bytte båda kostnad 1400:- - Bromsljus bak, paj 2 ggr. bytt, 30: per gång. Det var allt. Inte mer än en vanlig svenssonbil skulle jag påstå. Jag kanske haft tur, men vad jag hört så ska M3 E9x vara en ganska driftsäker bil. Summa summarum: Det är en sjukt trevlig bil som funkar till familj med lite större barn, och snabba svängar till sommarstugan i sportläge. Jag har inga planer att sälja min och räknar med att behålla bilen i några år till. Få kan konkurrera med M3:an om man talar om samma prisklass tycker jag. Nästa bil blir en definitiv M-bil. :) //Magnus | |
|
Tack för kul sammanfattning av ditt ägande! Gissar att du bor i Stockholm/Zon 1. För det som inte faller inom Svenssonbil är väl försäkringen? Den drar upp kostnaden en del, eller? |
|
|
Stämmer, Stockholm ja, men inte inom zon 1. Bor lite utanför i bra område ur statistiskt sett gällande stölder och skadegörelse etc. Visst är försäkringen högre än en vanlig V70, men inte så blodigt som en Porsche.. :) En 996 Turbo, 997 4S, kostade 2x mer när jag kollade sist.. |
|
|
Sant, men då till E90 fördel att den har 4 dörrar vilket 996/997 inte har. Annars kan man ju lika gärna ha en E92 för att göra en jämförelse rakt av. Vanligast var väl att man jämförde Audis RS4 med M3 E90 på den tiden, med skillnaden att RS4 är 4WD. Hur som helst, mycket värdefull sammanfattning, tack! |
|
|
Intressant! Trodde M3 V8 var betydligt dyrare än så att serva och tanka. Värdeminskningen är säkert kännbar men så länge man inte sålt har man ju inte gjort någon förlust :) |
|
|
Nja.. Värdet på M3 V8:or har i stort sett varit detsamma i de 5 senaste åren vad jag sett på blocketoch div. bilfirmor. Verkar som det är väldigt bra andrahandsvärde på M3V8 idag. Kanske beror det på att det är den sista M3 med V8 på tanke av alla miljökrav som kommit.. Kollar man på Porschar, har begagnatpriser på dom rusat iväg på de sista åren. Helt otroligt.. Boxster och Cayman var billiga förut, men inte idag som ett exempel. |
|
|
Tror även att det är i kombination med att det blivit betydligt fler som har råd att köpa en bil i prisklassen 400.000:- Om (snarare när) luften går ur bostadsmarknaden och räntorna går upp så är jag övertygad om att priserna på många modeller kommer falla som en sten. Samtidigt så är det sjukt tråkigt med spekulation på bilar så man ska vara glad för det man har oavsett värde på marknaden. |
|
|
Jag ska inte säga så mycket om andrahandsvärdet på dessa bilar, har inte någon större koll. Skulle jag gissa så kostade bilen mer än 350.000:- 2012 och nu kanske man kan få ut 250-280.000:- vilket jag tycker är kännbart men med tanke på vad det är för bil så är det inte farligt. Men jag kan vara helt uppe i det blå :) |
|
|
Instämmer med TS. M3 E90 är en en grym kompromiss. Sportig när man så vill, samtidigt praktisk. Tog min till Stockholm förra sommaren med 4 vuxna och ett barn på 3 år med packning. Hela bilen var full så man knappt kunde stänga bagageluckan. I år är det Tyskland runt som gäller. Mvh tobbe |
|
| Vad säger era erfarenheter av att köra M3 E90 på vintern med snö och is? Inte för att det känns bra i hjärtat men är det vettigt att göra? | |
| Självklart! Det är bara en bil :) | |
|
Har en bekant som också kör en M3 E90, lite nyare än min runt om. I vintras åkte han upp till Sälen med sin familj med M3:an. Skibox ovanpå. Funkade kalas! Jag tror absolut inte det ska vara något problem vintertid. Om inte man bor långt in i skogen med oplogad vägar förstås. Anledning till jag inte kör med min, är vi har ytterligare en kombi, och inga vinterdäck till M3an. Annars hade jag gjort det, utan tvekan. |
|
|
Jag körde min E90 M3 året runt. Dock körde jag fast titt som tätt med bmws orginal 18" 235 Michelin alpin. Möjligt att några andra däck hade gjort skillnad? I övrigt så är det en grym bruksbil. |
|
|
Michelin Alpin är ju ett Europa v-däck, de är inte gjorda gör att köra i vår klimat om man inte bor längst ner i landet. |
|
|
Löjligt egentligen hur bra bilarna hållt sig i värde senaste åren. Antar att det har och göra med nästan 0-ränta och gynsam utveckling av bostadspriserna. Nåväl. Jag köpte en M3 E92 -08 våren -13, sv såld, DKG och väldigt mkt utrustning. Gav 335k för den och sålde den på hösten samma år för samma pengar. Kikar man idag på en liknande bil med lägre miltal, sv såld osv så är det ju i princip samma pengar. Varit lite sugen på att hitta en M3 E90 att köpa och använda som familje/året runt-bil men inte riktigt blivit av. Och givetvis så funkar det att köra dom året runt! Det är ju trots allt bara en 3-serie med "lite" större motor. :) |
|
| Ett mycket bra val. Jag har min M3 E90 som "året runt-bil" och är mycket nöjd. Funkar bra till allt och lastar riktigt mycket. Tog den på en 280 mila-tur till tyskland i somras med familjen. Bilen drog 1,3 liter milen. Inte farligt med tanke på prestandan. Till jobbet kör jag dock 328an, för att spara lite på milen och inte behöva "salta ner den" i onödan. Finns ett gott utbud och priserna brukar ligga lite under coupeerna. | |
| Intressant läsning! speciellt när jag nyligt köpt en M3 e93 som jag kommer att använda som bruksbil året runt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.