AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
862

demontering av paneler

St
13
Stig.G
Z3 1,9 -97
Ny Z3 ägare därför många frågor.¨
Hur får man loss dom runda plastknapparna som håller skyddet för exempelvis pedalstället.
Bilen knirkar irriterande vid frikoppling och jag behöver smörja med lämpligt smörjmedel

SGF
Detta är små plasthattar som sitter påtryckta på huvudet av krysskruvar. Det är bara att sprätta loss genom att bända på en av sidorna med en liten vass liten kniv. Tyvärr blir de ofta skadade / lätt deformerade. Kanske skulle det klara sig bättre ifall man bänder samtidigt diagonalt över skruven. Nya hattar finns att köpa från BMW. Pris ca 10 - 15 kronor styck!!!! Måste vara världens dyraste plastdetalj om man ser till vikten.
PS. Det ser inte så illa ut att skippa plasthatten, skruvarna är svarta.
St
13
Stig.G
Z3 1,9 -97
Tack.
Är det så enkelt. Det ska jag nog klara av.
Plasthattarna får bli skadade, det viktigaste är knirret i pedalen. Kanske får jag byta bussningarna.

SGF
Ja, det är säkerligen pedalens upphängning, eller troligtvis fjädern som knirrar i dess infästning till pedal. Notera att kopplingen är hydraulisk, du kommer även att finna en cylinder därunder. Se Länk

När du ändå är där under och kollar, kan du se var du kan fästa den halvljusautomatik, jag nämnde tidigare. Jag hade en reservplats för reläer, en plåttunga. Dock kommer jag ihåg att det var något som inte ville funka rent mekaniskt. Jag har för mig att jag köpte en reläsockel på Biltema, vilket gjorde det möjligt att enkelt utnyttja reservplatsen. Reläsocken från Biltema använde jag ej elektriskt, endast som en byggkloss passande mellan reservplatsfäste och halvljusautomatikens relä, vilka jag skruvade eller limmade ihop. All inkoppling av halvljusautomatik sker därunder!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.