|
|
|
|---|---|
|
håller på och lär mig navin i e91 (svensksåld) som specas så här och är uppdaterad till och med 2017-1: (uppdaterad på BMW-verkstad precis före köp): S609 Navigation system Professional S676 HiFi speaker system S698 Area-Code 2 for DVD Den har visat mig till rätt plats flera gånger men ska jag inte kunna få den att ge mig fartkameravarningar och visa gällande hastighet på vägen jag kör på? Jag trodde man skulle kunna skippa mobilen som navigator nu men hitills känns BMWs navi som rejält mycket äldre än 2010 som bilen är från. Är det så illa att detta inte finns eller krävs bättre abbonemang hos BMW eller någon mer aktiveringskod? Har dessutom bara engelska, tyska och spanska som språk - ska det inte gå att få den med svenska menyer och till och med att prata svenska? Nu kör jag på engelska, både text och ljud. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring, BMW CS 4096 | |
|
svemsk språkversion är inte garanterat bara för det är en sv-såld bil allt beror på 1a äg,vad han kryssade i finns 12-14 språk har jag för mig,farsans har alla aktiverade i sin F10.bad den tyska bmw åf att lägga till svensk språkversion,men han lade till ALLA:) fartkameror har aldrig funnits på bmws navi o kommer aldrig finnas heller däremot kan man lägga in fart på HIGH resp PRO DVDs,EJ business och ej nya hårddiskbaserade navin...slutet filsystem så här Länk |
|
|
En 2010 har hårddiskbaserad (CIC) navigation och då går det inte att lägga in, som Bianca säger. Det är lite känsligt med tanke på att det är olagligt i vissa länder att ha fartkameror i navigationen, så det är nog lättare för dom att skippa det helt. Svenska menyer går att få om du vill, men om du har röststyrning så fungerar den bara (!) om du har engelska som valt språk. Om du inte har svenska att välja på, så behöver du åka och få det uppdaterat hos BMW. |
|
|
ok, jag får ha mobilen kvar för fartkameravarning - känns inte så kul.. Visst finns det länder där det inte är tillåtet men att låta bli i alla länder för den skull känns fegt -en kollektiv bestraffning av oss som bor i länder där det är tillåtet. :-( Men går det att få min BMWs navi att visa vilken hastighetsbegr som gäller för tillfället? Flera av mina navi-appar i mobilen klarar det - t ex genom att visa en hastighetsskylt i hörnet, liknande den som sitter längs vägen (rund med röd kant och svarta siffror som anger högsta tilllåtna)? @Bianca - såg dina bilder men förstår inte dem som instruktioner, mer än att de visar bilder av mina hemtrakter omkring Kristianstad :-) /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Det kan ju också vara lite dålig PR för ett bilmärke att uppmuntra olaglighet genom att varna för kameror. Mig veterligen finns inget bilmärke som original har med fartkameror i navigationen. Det finns inte Speed limit info som utrustning till E9X, det kom senare som funktion och använder då både kartinfo och kamera för att läsa skyltar. |
|
| Navigatorn i Volvos bilar varnar automatiskt för fartkameror. Det är förladdat tillsammans med kartorna. | |
| Jaha, där ser man. Jag tänkte att det skulle gå att hitta mothugg där nästan, men trodde inte att Volvo körde på det. :) Undrar hur tankegången är där, med säkerhet osv osv.. | |
|
Ja, där kan nog någon moraliskt högtstående kvällstidning ställa till med kalas ! ;) Men Volvos kameravarningar kan väl knappst vara aktiverade för Tyskland och Österrike (och eventuella andra förbudsländer)? /Lennart |
|
|
Såvitt jag vet varnas det enbart för fartkameror i de länder som det är lagligt. I de senaste Volvo modellerna skötts nästintill allt i bilen via en pekskärm. Det går inte att göra något via pekskärmen utan att tappa uppmärksamheten på vägen i och med att du måste titta ner för att se skärmen. Där kan vi tala om något som inte gynnar trafiksäkerheten. Total tankevurpa om ni frågar mig. |
|
|
Svensk polis brukar uttala sig positivt om fartkameravarning i navis då syftet är att få ner farten, inte primärt att sätta fast fortkörare. Vet också att vissa länder har lagar mot kamervarning men min Garmin-app tror jag går runt det lite fint genom att ha två varianter av varning för att man kör över hösta tillåtna - en mildare då man kör över utan att vara nära kamera (observera hastigheten) och en strängare varning då man närmar sig en fartkamera för fort (tänk på hastigheten). Man får dessutom välja om man vill ha kameravarning eller inte. Känns tyvärr inte som BMW var tekniskt i framkant med sina navigatorer 2010, så jag får fortsätta med en ful mobilhållare, sugproppad i framrutan :-( /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.