|
|
|
|---|---|
|
Får fram lite olika kvaliteter på Google ang. motorolja. Syntetisk, halvsyntetisk, semi och longlife. De kvaliteter som står i instruktionsboken är föråldrade och finns inte tillgängliga. Kan någon med säkerhet upplysa mig om vad jag ska använda? Jag är även intresserad av oljetyp för vx.låda (manuell) vilken GL typ? Har diffen samma olja som vx.lådan eller har man här en annan typ? I så fall vilken? SGF | |
|
Du kan använda vilken olja som helst i motorn om den är klassad BMW Longlife 98, 01 eller 04. Jag skulle satsa på en bra syntetisk olja i viskositet 0W40 eller 5W40 om motorn går som den ska i övrigt. Personligen tycker jag att Valvoline Synpower 5W40 eller Aral SuperTronic 0W40 är två mycket bra oljor som är väldigt prisvärda om man köper dem från Tyskland. Valvoline-oljan är LL01-klassad och Aral-oljan är LL04-klassad. I manuella växellådan är det en syntetisk specialolja från BMW som heter MTF-LT1 (numer ersatt av LT2 eller kanske t om LT3). Kan oftast köpas på "lösvikt" om man tar med tomt och rent emballage (1,5liters petflaska är lagom då det är ca 1 liter i lådan men man behöver lite "slabb-mån"), annars säljs den bara i 5-litersdunkar = onödigt dyrt! I bakaxeln är det en syntetisk hypoid-axelolja med klassning API GL5 i viskositet 75W90. Mvh Johan B Det BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
I motorn Mobil 1 new life 0W-40. I bakaxel använde Z3 standard hypoidolja på årsmodeller 1996 och 1997. På växellådan finns det en skylt med som förekommer i olika färger. Detta påverkar oljevalet, på denna skylt finns oljetyp angivet. Enligt Bentleys Service Manual har gul etikett ATF olja och orange etikett MTF-LT1, det lär även finnas grön etikett. Om du går in på Mobil Oil's hemsida och använder sökmotorn finner du info om vad Mobil rekommenderar under upplysningar om smörjmedel för din bil, även i växellådan. När det gäller växellåda och bakaxel finns ju en möjlighet att köpa det av BMW vilka då ansvarar för korrekt val. Det kostar extra, men bytet sker ganska sällan. Det är en god tanke att byta olja genomgående på en 20 år gammal bil, jag gjorde detsamma men fick ingen oljespecification. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.