AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.973

Sälja vidare Bmw med Företagsrabatten

Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Behöver en ny bil privat och funderar på att köpa ny Bmw genom mitt företag och sedan sälja den vidare till mig privat för att erhålla Bmw:s generösa rabatt för tjänstebilar. Men i det finstilta på Företagarnas hemsida där rabatten omnämns står det:
"Bil/bilar får ej förvärvas i syfte att vidareförsäljas inom sex månader från leveransdagen."
Är detta något som Bmw kontrollerar eller bara en skrivelse som ej har någon juridisk bindande betydelse. Syftet behöver ju inte ha varit det vid köpet men ha uppstått efter ändrade förutsättningar för mitt företag även om det i mitt fall i ärlighetens namn skulle vara en efterhandskonstruktion. Någon som har erfarenhet av det? Alternativet är annars att ha bilen som tjänstebil i 6 månader och därefter sälja den vidare.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skatteverket kommer att ha invändningar mot en sådan transaktion...stor risk för att du får ett "förmånsvärde" om du säljer den för billigt till dig själv!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kom på att BMWCS har nybilsrabatt för medlemmar:

Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Är väl medveten att vid en försäljning från mitt bolag till mig privat så får jag antingen betala samma pris alternativt ta in extern värdering om jag väntar 6 månader.

Också medveten om BmwCS rabatt men är tyvärr inte medlem där ännu och deras krav är 12 månaders medlemstid för att utnyttja rabatten. Och så länge tänkte jag inte vänta med att köpa bil.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Du har helt rätt i din gissning Igelkotten; det är en skrivelse utan juridiskt bindande betydelse. Ditt företag äger bilen punkt och gör vad det/du vill med bilen.

Precis som du säger så kan förutsättningarna ha ändrats, och BMW har sannolikt bara skrivit in en sådan formulering för att man inte vill figurera i utredningar om vad i fåglarna det kan vara.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det som BMW/Företagarna kan göra vid nästa köp är helt enkelt att vägra ge dig rabatten på nästa köp om det inte gått mer än 6 månader.

-------
//Lövet
BMW vill sälja bilar, de bryr sig inte så länge man inte sätter det i system.
Behåll den i bolaget ett par år och betala förmånsvärde. Är garanterat billigare såvida inte bilen kommer bli fasligt dyr förstås.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
DD88: Håller med dig, BMW säljer bilar och de lär inte bry sig ÄVEN om man sätter det i system.

Jag tror knappast de kommer krångla med att ge dig rabatten ÄVEN om du sätter det i system. Den enskilde handlare eller den enskilde handlarens provisionsanställde säljare har väldigt lite intresse i vad du gör med bilen efter köp.

"Jaha du Igelkotten, du är ju en så bra kund här och köper så mycket fina bilar av oss, så nu kan vi tyvärr inte ge dig rabatten längre tyvärr därför att du gjort dig av med bilarna tre dagar tidigare än vårt schema medger". :)
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Funderar också på att behålla den i företaget men osäker om det är befogat att ha en företagsbil och en tjänstebil i en firma som bara jag arbetar i :S

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.