AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
997

BMW 525i -03 Orkeslös, hackar vid gaspådrag och motorlampa tändes.

PO
2
POH1991
525i -03
Hej,
Jag körde till jobbet med bubblande bromspedal, visade sig vara vattensamling vid huvudcylindern under kupefiltret. Löste snabbt och enkelt. Kände lite hackande och effekt nedsättning på vägen till jobbet. När det var dags att köra hem hackade bilen ännu mer och motorlampan tändes. Motorn hackar och tappar kraft endast vid gaspådrag i växel. Vid varvande i friläge stillastående går den hur fint som helst.
Min första tanke är luftmassemätaren då bilen gått ca 22600 mil. Har inte felsökt ännu vill bara ha lite seriösa tips om liknande situationer och vad det kan tänkas vara.
Omöjligt att gissa utan att läsa felkoder.
Att huvudcylindern badar i vatten är inte bra, du bör kontrollera avrinningen.
Dessutom diverse elkontakter till huvudcylindern om de har badat i vatten.

Men gör det enkelt och läs felkoder.
BM
118
BMW-Niklas
E24 635csi-87
E39 525ia touring-02
E36 323TI SLE-00
E87 118d-10
Jag råkade ut för samma sak. Vad jag vet så är det inget ovanligt att löv/barr täpper igen avrinningen i utrymmet där bromsservo sitter. Jag är inte helt säker men jag vill sätta i samband att med min incident för tre år sedan så ökade oljeförbrukningen samt att miljölampan tänds och släcks om vartannat. Jag har inte forskat vidare i detta utan raderar felkoden när det är dags för besiktning.

Mitt tips är att byta bromsservon innan vintern då du annars komma upptäcka att bromspedalen fryser dvs helt omöjligt att röra bromspedalen. Räkna inte med att kunna torka ut bromsservon då många försökt detta utan positivt resultat.

Bmw niklas vad får du för felkoder när den lyser?
PO
2
POH1991
525i -03
Bromsarna går fint nu efter dränering. Det var massa löv och lera som låg där nere med ca 10 cm vatten.
Nuvarande problem är att bilen hackade och när den stod över natten var den väldigt svårstartad. Har beställt bränslefilter och tändstift då bränslefiltret inte är bytt sedan nästan 6000 mil sedan.
Kör lite injector clean eller 1-3 liter etanol i ett par tankar innan du byter det gör jag alltid då vet jag att systemet är extra rent och det gamla filtret fångar upp smutsen som följer med rengöringen innan bytet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.