AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.769

Vilken lågprofil garagedomkraft? Biltema eller mekonomen?

Sida 1 av 2
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har insett att min gamla garagedomkraft är för hög för nytillskottet och behöver en ny lågprofil. Där jag bor har både mekonomen och biltema butiker och de har sin egen för hyfsat rimliga pengar - några erfarenheter?

Ska inte stormeka - mest byta däck två ggr per år.

Biltema:
Länk

Mekonomen:
Länk

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här är ett (just nu) väldigt prisvärt alternativ som jag själv har funderat på:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Jag kör en riktig snålversion och använder två reglar att köra upp framhjulen på och vips så passar den gamla, lite högre domkraften...

Anders
Annars kan man ju alltid kapa bort "kronan" på domkraften för 179kr, rädda mig då jag skulle byta hjul på min gamla M3:a

Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Biltema/Jula ser exakt likadana ut
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag tror att det är Biltema jag har i länken. Missnöjd till tusen.
Alldeles för tung och klumpig 35 kg, dessutom har den alltid börjat sjunka efter 3-4 minuter.
Min gamla Biltema har väl 25 år på nacken den har jag aldrig varit missnöjd med.
Jag lyfter med den låga under domkraftsfästet så jag får in den gamla under lyftpunkten fram. Fast ett par reglar på golvet är ju egentligen smidigare att köra upp på först.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Den där för 179kr är riktigt obehaglig att arbeta med. Det är när man ska sänka ner bilen det inte lirar riktigt. Den släpper för mycket på en gång då det är svårt att finlira med vrid-spärren. Det blir ett helvete om man ska sänka ner på pallbockar.
Jag har kastat min sådan och köpt biltemas Länk
Den är funkar perfekt, ärlätt och svänger bra. Enda nackdelen är att man vid lyft måste lyfta pumphandtaget lite för högt innan hydrauliken tar. Detta är ju inte så bra om man tex ska lyfta på en punkt långt in under en låg bil. Men då får man som sagt lyfta/köra upp på plankor innan.
Denna modell sackar inte en mm även efter flera timmar.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tack Yeddheng för tips - biltemas mindre 1,5 tons blev det idag - lagom smidig att jobba med för mej och den höll bilen uppe under tiden för att ta av och på hjul.
En domkraft som inte håller bilen uppe hade jag reklamerat - min kan man dessutom fylla på ny hydraulolja i samt lufta om den inte skulle funka.

Nöjd hitills efter 2 lyft i alla fall.

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring, BMW CS 4096
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Jag har den första länkade Biltemadomkraften. Funkar kanon till en låg E36:a iaf och min sjunker då absolut inte. Men de har eller har haft en riktigt stor domkraft som var ännu lägre profil på. Otymplig att manövrera men man kom under det mesta.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
min önskan är att hitta en som är låg och lång så den når under till lyftpunkten i mitten fram och bak
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Blir det lika stadigt/stabilt med en rulle fram istället för två hjul?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Min lösning för att komma under med domkraften - mindre lyftsadel.
Länk
(Men domkraften sjunker nu.)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Länk

Vill bara varna för denna, har provat 3 st och reklamerat alla.
Köpte en Bahco istället, kostar 3 gånger de pengarna men värt det
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Det är skrattretande att så många väljer snikmodeller, på ett rätt viktigt verktyg, när man ser sen vilka bilar de äger !?

Själv har jag en Bahco, och den är suverän att jobba med :)
Jag har använt biltemas racingdomkraft i några år nu och får nog säga att den har funkat otroligt bra. Smidig att använda och inga sjunktendenser alls.

EDIT : Fast jag ser nu att det dom kallar racingdomkraft idag är en annan variant så den kan jag inte uttala mig om.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Förut var det väldigt många som skrev att julas domkraft var riktigt livsfarlig. De verkar ha rensat bland recensionerna eller så orkade jag inte titta så noga men betyget är bra mycket högre nu än för ett tag sedan.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ingen som provat QuickJack?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Har Julas 2,5- ton som länkas till i tråden. Funkar klockrent. Förstår heller inte vad som skulle vara livsfarligt med den, ska man göra jobb under bilen sätter man bockar alldeles oavsett vad man har för domkraft.
Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98
Jag köpte Biltemas 3,5tons Länk

Såhär i efterhand så hade jag nog köpt en Facom för några kronor mer.

Länk

Frakt till Sverige verkar vara 13Euro.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Att sätta pallbockar, hoppas jag är en självklarhet för alla.

Jag vet att kvalité alltid lönar sig , oavsett vad det gäller !

Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Denna är inte billig men en domkraft ska ju helst fungera i många år samt både kunna lyfta och sänkas säkert. Denna går att sänka kontrollerat och lugnt till skillnad från många andra där det bara smäller till...

Denna AC har jag investerat i efter att ha svurit över Biltemas domkrafter i många år.
Nu vill jag lyfta bara för att :)

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.