|
|
|
|---|---|
|
Bilen har varit inne och kollats 2015 och nu i år. Inget fel säger man trots att bilen är våldsamt spårkänslig på slitna vägar. Jag kan se att bakhjulen står toe in och vid en enkel mätning att framhjulen står parallellt på gränsen till toe ut. Är alla Z3 spårkänsliga? SGF | |
|
Svar på frågan, Z3 är spårkänslig, men olika saker påverkar. Jag ser att du har en 1,9 liters. Normalt sett har den 225 bredd på däck fram och bak, men ifall bakdäcken är 245 blir den bredare bak och mer spårkänslig. Slitna däck har kantig skuldra, nya däck med mjuk form på skuldra är mindre spårkänsliga. När de säger inga fel undrar man om de har alla fakta, många av dessa bilar är importerade och de har ej tillgång till alla fakta i sin maskin. Jag läste på en hel del teori inför min framvagnsinställning. De måste fråga mig om jag hade 6 cylindrar, ifall jag har standard eller som de i sitt system kallar low ride ( M -sänkning) samt däcksdimension. Bilen skall vara fulltankad och egentligen även belastad med vikter motsvarande förar och passagerare samt 21 kg i trunken. Efter en nyligen utförd framvagnsinställning tyckte jag att min bil blev mycket trevlig och upplever inte att den är besvärande spårkänslig, blev mycket nöjd. Visst är den känsligare än min stora Volvo, vilken går som på räls, tyvärr även då det skall svängas. Visst skall din Z3 ha toe in, så här står det i boken: -1.50+/-.30, max differens mellan hjulen0,18 +/- .08. Som sagt, kolla i protokoll att input data stämmer med din bil. Bakhjulen kan man inte göra mycket åt, finns inga inställningar. Sist, lägg på bra nya däck, det hjälper. Själv hittade jag mycket bra och prisvärda däck, Bridgestone Potenza, fantastiska däck för dess pris. Har även provat de på Ring Knutstorp, där de blev hårt provocerade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.