AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
746

Spridarproblem på S14

Hej har en m3e30 från 1987.
Eller, den har övertagit kontrollen av min fria tid..

Har sedan en tid problem med att starta motorn, S14.
Efter stillastående och burbygge gick den bara på två cylindrar vid uppstart, sedan startade den inte alls.

Bränslepumparna fungerar (nyligen bytt pump) har tryck fram till spridarna.
Tändningen fungerar (nyligen bytt stift, tändspole, vevaxelgivare), gnista finns, samt att bilen går då jag ger den startgas.

Men spridarna tickar inte till vid start.
Har mätt upp matningen från huvudreläet mot spridarna vilken är ok, vidare har jag kollat att ledningarna mellan spridarna och motronic-boxen är ok, vidare har motronic-boxen en bra jord.

Har någon erfarenhet av motsvarande problem, har svårt att tro att alla fyra spridarna ger upp samtidigt.. kan motronic-boxen ha knäat in?

Hur som, väldigt tacksam för någon klok tanke, mina inte tankebanor går mest i moll just nu..

Sommarhälsningar
/Johan

Och tändkablarna sitter 100% rätt? Det är lätt att byta plats på två, o då går maskinen bara på 2, o jäkligt illa om den går alls...
Tack Dawwe,
Ja, det är min uppfattning, kollat, och tändkablarna var aldrig vidrörda innan problemet uppstod, men självklart kommer jag dubbelchecka detta ytterligare en gång, vid nästa garagetillfälle..

Sambon undrar vad som hände med de planerade sommarmyskvällarna, barnen undrar vad som hände med den kommunicerade tävlingskarriären.. ifrågasatt m3-ägare just nu,k det borde följa med en familjeterapeut med varje vevaxelgivare som säljes från BMW, borde rymmas inom ramen för kundsupport..

Även min mor, som är svårt ointresserad av bilar, har engagerat sig, hon låter meddela att detta är den genom tidern krångligaste bil jag ägt, och att jag omedelbart borde avyttra den..

Story continues..

Men fortsätt gärna ge mig energi

/J

Förstår familjen.
Sälj skiten;)

EB
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Jag har box och spridare liggandes om du behöver något av dessa.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
I min värld är spridarna alltid stängda utan ström, du säger att de klickar inte men motorn går igång på startgas. Skulle nog kolla på spridar kontakter, kanske ärgat en del o du inte får fram riktig ström.
Kolla varje spridare att de verkligen öppnar som de ska, kanske även behövs en rengöring av spridarna samtidigt.
Gamla bilar kan framkalla förtvivlan o när dessutom mödrar o familj hjälper till så känns det lite mörkt, det blir bättre jag lovar!
Mvh Dic
Tack för svaren!

Pula, ja, mörka kvällarna tänker jag precis lika som dig, exakt just så..

LeMansblå, tack för responsen, boxen kanske är sannolikt intressant i närtid, kan jag posta separat meddelande till dig? Snygg färg förresten!

Dic, tack, ja, ska kontrollera kontaktstyckena igen, tog isär dessa när jag kollade matningen tidigare, såg fint ut, men hade då ingen särskild agenda på djupare rengöring av kontaktytorna. Kul med B6 3.5, få som syns numera tyvärr.

Vi kämpar på
/J

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.