|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Har du chassienummer på bilen som generatorn kommer ifrån? Enligt elschema ser det ut som att det är olika stift på generatorn som används för laddningslampan beroende på motorstyrning och årsmodell. (verkar konstigt, men vore intressant att undersöka närmre). | |
|
Vad fick du betala för generatorn? Jag har en fabriksrenoverad (alla slitdelar bytta och testad med testprotokoll = lika bra som en helt fabriksny) Bosch-generator 120A som ska säljas - inget krångel med stom-pant eller liknande, bara att byta och göra vad man vill med gamla generatorn...hade den som "bra att ha del" då den gamla generatorn i numer sålda E39:an gnisslade lite ibland och den rullat 28 000 mil varvid jag räknade med att det kunde bli ett akut byte när som helst, den blev därmed över efter försäljningen... Om det är intressant kan du skicka ett PM. Dock är det rätt enkelt att mäta EXAKT laddning som generatorn ger med en enkel multimeter, innan du byter igen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Säkring 30 hel. ? Lossa kontakten för oljenivågivaren under tråget. Den ligger i kretsen för laddningslampan och strular den med överledning så kan sånt här uppstå. Har man en automatbil kan den slå ut växellådsindikeringen tex så bilen inte startar den ligger också i samma krets. Motsvarande säkring 15 på E39 med samma funktioner anslutna. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
jag hade i alla fall kollat felkoder innan jag lämnar in den igen ...kan ingen vänlig själ härinne som bor i 08 hjälpa till ..jag bor 50 mil bort tyvärr ;) kan du komma under bilen ...kolla jordkabeln ..ta en domkraft och kryp under bilen och kollar kablar vid startmotor ..ibland kan en bil antingen rosta eller läcka olja där vid startmotorn och då kan det bli kontakt problem ..det är inte alls troligt att det är det felet , men för att utesluta det så tycker jag du ska kolla själv om du har möjlighet ..men gud guds skull palla upp bilen så den inte trillar över dig ..bilens egen domkraft är inte så välbyggd ...eftersom filen funkar så kan du ju åka till någon härinne och läsa av koderna...om någon vill hjälpa till ? troligtvis är det fel eller kompatibelt problem med att det kommer från en diesel .. det låter som jobbet inte är gjort på en BMW verkstad...jag förstår inte vem som skruvat fast den bytade generatorn ..han måste väl ha provkört motorn ..tog det tid innan den röda lampan började lysa...om det tog flera timmar efter första gången bilen startade så kan jag garantera att det är datorn som har skickat så röda lampan lyser...för det tar flera timmar innan ECU märker att något är fel ..utan att läsa vart du lämnat in en bil så kan jag säga att detta är gjort av amatörer som inte ska greja med BMW !! det är alltså inte du själv som skruvat i den utbytes generatorn ...för grejen är ...vad har dom gjort exakt sekunderna efter dom har startat motorn ...hur lång tid tog det innan lampan började lysa...om lampan tänder sig direkt...ja då borde dom inte lämnat bilen till dig eller hur ...om lampan inte lyste direkt och det tog flera timmar eller dagar..ja då är det ECUn för det tar tid innan datorn släpper iväg felkoden , det kan ibland ta dagar innan felkoden kommer beroende på hur ofta felet inträffar..jag har en kompis som jobbar med massa olika bilar...så han har sagt till mig att du ska kolla felkoder först...eller så får bilfirman som gjort detta fixa felet gratis...var inte snäll emot dom ...dom har förmodligen inte provkört bilen ordentligt och kollat så allt är rätt innan dom lämnat bilen till dig... |
|
| Att lampan tänds av felkoder kan uteslutas enligt tidigare inlägg i tråden. | |
|
The Bear jag tror du har hittat felet , för man ska aldrig sätta dit en generator som inte är exakt samma ..kontakter och sådant måste passa exakt ..annars kan vad som helst hända, t.ex detta som min bilmek säger. På BMW finns en voltmätare som kan fås fram på displayen t.o.m på en gammal e46 så kan man få fram strömmen , Fredrik du behöver ingen voltmätare om du inte har någon sådan ..du kan själv gå in i menyerna på din färddator och få fram volten när bilen laddar...men man får stega sig fram i olika steg så man hittar det...BMW har gömt den funktionen väl ...BMW har gjort många saker som inte kan ändras så lätt t.ex start och stop funktionen för miljön skull kan inte ändras så lätt ...det är för politikerna tror att det blir mindre avgaser..men va händer om du kör i en bilkö ..jo bilen startar och stannar hela tiden ..jag vet inte för jag skulle stänga av den funktionen direkt..kan man det...någon har påstått att bilens motor blir varmare vid en kö och då ska den funktionen sluta funka...eller t.ex om spänningen i bilen blir för låg så bilens startmotor inte får ström ..följden blir...man får byta startmotor i förtid..och hur bra är det för miljön..man får leta upp massa jäkla startmotorer som också likt en generator kan vara olika serienummer och strul ...nä jag tror jag ska behålla min gamla e46 ..verkar vara för mycket utrustningar på nyare bilen som inte är gjort för förarens skull .utan för någon nisse som tror det skulle räcka för miljöns skull ...elbilar är enda lösningen till det problemet...och dom får väl bygga 2 kärnkraftverk till i Sverige om alla ska börja ladda sina bilar hemma..och hur bra är det för miljön ?? nu blev det off topic här på slutet ;)..varför blir det så många bilar stående vid en bilkö ..jo massa saker som inte är gjorda i bilen funkar inte så bra..massa kameror som bedömer avstånd för framförvarande bil osv..jag frågar mig själv..hur ska datorn få ihop allt det där med start och stop funktion .. |
|
|
ja jag hoppas ni har rätt om det med felkoder....men eftersom volten kan läsas av en laptop i mitt knä just nu när bilen går ....så är jag ändå skeptisk ;) datorn vet exakt vilken spänning det är... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.