AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.839

Konfunderad efter generatorbyte. BMW 330xi -02

Sida 1 av 2
fr
46
fredrik22
330xi touring-02
Hej, jag har på sistone haft ett par trådar här angående batterilampa som lyser i bilen, och som inte slocknat trots att jag bytt generator, och där reguljär felsök på verkstad inte kan hitta felet till varför batterilampan fortsatt lyser efter generatorbytet. - Generatorn laddar som den ska och volt-spänning till batteriet är som det ska etc.

Ett par detaljer rörande bytet av generatorn gör mig konfunderad, vilket gör att jag överväger att tro att generatorn jag bytt till inte passar min bil, varpå lampan därför inte vill slockna.
Är intresserad av er uppfattning av relevansen kring dessa "detaljer".

När batterilampan började lysa från allra första början lämnades bilen in för felsök på verkstad, där konstaterades dålig generator.
Eftersom bilen är gammal och det skulle bli en rätt kostsam historia att låta verkstaden köpa in en ny generator samt montera den, så beslöt jag istället att köpa en begagnad generator och med hjälp av bekant montera den på bilen.

Med noggrannhet lät jag ett etablerat företag som säljer begagnade bildelar, med Bmw som specialitet, hitta en generator som skulle passa till just min bil. Man hade en passade Bosch-generator som gått ca. 17.000 mil, "A"-klassad, dvs. testad och i mycket gått skick, med 1 års garanti, vilken jag köpte.

När vi så under monteringen tog ut den trasiga befintliga generatorn ur bilen upptäckte vi att den skiljde sig från den nyinköpta generatorn, på två saker.
1) Artikelserienumret på den nyinskaffade generatorn var inte densamma som på den befintliga gamla generatorn. Min bekant som hjälpte mig med monteringen sa att det var viktigt att artikelserienumret skulle vara densamma på den nyinskaffade som på den gamla.

2) Inte minst och framförallt: På generatorerna sitter ett "uttag"- "hane" - i vilken bilens befintliga "elkabel" trycks in och ansluts.
På den gamla generatorn är "hanen" försedd med två st. ledande "metallpiggar". Men på den nyinförskaffade generatorns "hane" sitter istället tre st. ledande metallpiggar.
Bilens "sladd" - "honan" - vilken skall tryckas in i generatorns uttag har också tre st. hål i "honan", men det tredje hålet i sladden är inte ledande i metall utan är endast i plast.
Bilens "sladd" är alltså avsedd för att ta emot ström från två st. strömledande "piggar" från generatorn, men inte från tre st. - eftersom det tredje hålet i sladden inte är strömledad.

Jag tänker hypotetiskt att på den gamla generatorn så fördelades generatorns ström mellan de två metallpiggarna och vidare genom "sladden" och ut till batteriet och bilen. Men eftersom den nya generatorn istället har tre st. metallpiggar så fördelas strömmen istället via tre punkter men där den tredje metallpiggens ström inte genereras ut till bilen och batteriet eftersom det tredje hålet i sladden inte är ledande utan endast i plast.

Hypotetiskt skulle man kunna tänka sig att metallpigg 1 + 2 på den gamla generatorn (när den fungerade) genererade 50% + 50% ström ut från generatorn och ut i kabeln.
Men på den nyinförskaffade generatorn, med tre metallpiggar, så genererar den istället 33% + 33% + 33% ström ut från generatorn, men där endast 66% av strömmen når ut i kabeln och bilen - eftersom det endast finns två strömledande hål i kabeln.

Detta är alltså en högst hypotetisk och generell analys och tanke, men som åtminstone teoretiskt borde kunna ha relevans.
Kan det alltså vara så att generatorn trots allt inte passar korrekt till min bil vilket gör att bilens elektronik känner av detta varpå batterilampan inte slocknar - trots att generatorn laddar batteriet som den ska!?

Ang. olikhet nr. 1) att artikelserienumret inte stämde överens mellan den gamla generator och den nya generatorn, så menar företaget jag köpte delen av att den nya generatorns artikelserienummer är kompatibel med den gamla. Jag har även fått detta bekräftat av ett annat konkurrerande företag.
Så generatorn borde passa - även om min bekant fortsatt vill hävda att artikelserienumret måste vara desamma på båda generatorerna.

Jag är som sagt konfunderad kring detta, inte minst kring det faktum att generatorernas "hanar" är olikvärdigt utformade med olika antal strömledande "piggar". Kan det trots allt vara detta som gör att batterilampan i bilen fortsatt lyser!?

/Fredrik
Hej,

Den fysiska skillnaden mellan generatorerna talar onekligen för att de inte alls är utbytbara med varandra. (Fast det där med fördelning av strömmen är nog inte fallet. Snarare handlar det om någon sorts signal.)

Kan du inte m h a artikelnumren (BMW:s) se vad realoem.com tycker? Eller googla på Bosch-numren?

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är inget problem att byta generatorerna!

Generatorn du fick är anpassad för dieselmotorer då man använder extrastiftet som signal för varvräknaren på dieslar - dvs. den generator du har fått har en funktion extra som du inte använder = fungerar på både bensin- och dieselmotorer. Men en generator för bensinmotorer (två stift) fungerar inte på en dieselmotor.
De två stift du använder dig av (utav de tre) har samma inkoppling/ström som på din tidigare med enbart två stift.

BMW monterar olika "kraftiga" generatorer på olika bilar beroende på motor/utförande/klimatzon de säljs i etc., samt av två olika fabrikat; Bosch eller Valeo.
Så länge den ger samma ampere är de helt utbytbara mot varandra, men de har dock inte samma interna "reservdelar" om de ska reparareras. T ex. i en 120A Bosh-generator kan man bara använda Bosch-delar och i en Valeo-generator kan man bara använda Valeo-delar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fr
46
fredrik22
330xi touring-02
Aha, ok Johan, då förstår jag varför min gamla generator hade två stift, samt syftet med att den nya generatorn har tre stift Tack!

Man kan med andra ord inte se detta som en förklaring till varför batterilampan fortsatt lyser - om den generator jag fått i övrigt fungerar som den ska vill säga.
Att jag köpe "fel" generator är troligtvis inte förklaringen.

Reservdels-företagets påstående om att den gamla generatorns artikelserienummer; 0124 515 050, skall vara kompatibel med den nyinförskaffade generatorns artikelserienummer; 0123 515 220, borde sannolikt vara korrekt eftersom jag även fått detta bekräftat av ett annan konkurrerande reservdelsföretag - apropå ditt svar Lennart.

Att en "A-klassad-testad", och med 1 års garanti, inköpt generator inte skulle fungera som den ska känns mycket föga troligt, snarare mycket orimligt.
Dessutom så laddar generatorn batteriet som den ska.
Att batterilampan lyser, konstant, utan minsta undantag, känns alltmer som något av ett mysterium...

/Fredrik
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Lyser lampan med tändning på, motor av?
fr
46
fredrik22
330xi touring-02
Jag var precis nere i bilen och testade detta "Bear89", har inte reflekterat över detta innan... Men ja, batterilampan lyser med tändningen på och motorn avslagen...
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Det är i sin ordning, så ska det vara.
Om jag stod med ditt problem så skulle jag ha kopplat en liten glödlampa (absolut inte högre effekt än 5w) till pluspolen under huven och till D+ på generatorn.
Generatorn laddar inte - lampa lyser
Generatorn laddar - lampan lyser inte

På det viset får du enkelt reda på om problemet finns i generatorn eller i bilens elsystem.
fr
46
fredrik22
330xi touring-02
Låter som ett bra tips "Bear89"!
Men möjligen lättare sagt än gjort, med lite eftertanke...

Vad menar du mer detaljerat/specifikt när du skriver "koppla en liten glödlampa till pluspolen under huven och till D+ på generatorn"!?
Menar du att sätta ihop koppling/sladd med typ krokodilklämma från glödlampan med förgrening där den ena kopplingen sätts på pluspolen under huven, och den andra förgreningen sätts på generatorn under samma procedur så att säga!?
Eller mäter jag en i taget, dvs. först på pluspolen, och därefter separat på generatorn!?

Eller menar du kanske till och med att man kan sätta glödlampans pol direkt på pluspolen under motorhuven, för att se om lampan lyser eller inte, och därefter göra samma procedur på generatorns "D+"!?

Var hittar jag dessutom en "D+"-pol på generatorn!?
Har min gamla generator framför mig, men finner inte var någon "D+"-pol eller liknande på den. Det är "hanen" med stiften, varpå resten av generatorns yttre består av metall- och plast-skal/kåpa samt "drivremsaxeln"...

Det låter som sagt annars som ett intressant tips.

/Fredrik
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Tänk dig att du skall koppla in en glödlampa för att den skall lysa, med en tåt till plus och en till jord. Koppla precis så men använd d+ som "jord" för lampan.

Finns ingen märkning av stiften ÖHT? Det är troligtvis mittenstiftet som är d+ (L/61e)
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Done some research.

På e46 med MS43 (som M54 har) så skall en blå kabel vara ansluten till stift 2 på generatorn. Den kabeln är för laddningslampa. (via DME osv.)

(det är alltså den jag pratat om tidigare när jag nämnt d+)
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag blandade ihop vad jag sett på alla elscheman. Den blå kabeln är kopplad direkt mot laddningslampan utan att någon annan styrenhet är inblandad.

Detta gör att det är superenkelt att kontrollera laddningslampans funktion.

Dra ur kontaktstycket på generatorn.
Vrid på tändningen.
Laddningslampan skall nu vara släckt. Om den lyser så är det kortslutning mot jord någonstans mellan generator och instrumentkluster.
Kortslut den blå kabeln mot jord - - > laddningslampan skall lysa
Isolera den blå kabeln från jord - - > laddningslampan skall ej lysa
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Krånglar ni inte till det nu?

Ska man koppla in en separat lampa direkt på generatorn för att kolla om lampan som lyser i instrumentbelysningen fungerar?

Den lyser redan och då fungerar den ju....! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Nej, lampan jag skrev om var för att testa generatorn. Men när jag förstod att laddningslampan är kopplad direkt mot generatorn utan att vara kopplad till DME eller något annat så insåg jag att det är mycket enklare att testa att bilens krets för laddningslampan fungerar som den ska.

Rycker du ur kontakten på generatorn så skall den slockna. Lyser den fortfarande så finns felet mellan generator och instrumentkluster. Fungerar den som den skall så är felet i generatorn.
fr
46
fredrik22
330xi touring-02
Ok, "bear89", och tack för svar!
Ser genast enklare ut nu...
Skall försöka komma åt och få ur kontakten ur generatorn, därefter slå på tändningen och se hurvida batterilampan/laddningslampan fortsatt lyser eller inte.
Låter rimligt!

Mvh
Fredrik
fr
46
fredrik22
330xi touring-02
Har nu dragit ut sladden till generatorn, och slagit på tändningen.
Mot all förmodan så släcktes batterilampan därmed, varpå den tändes igen när sladden återinsattes...

Jag får tolka detta som att det därmed trots allt är generatorn jag köpt som inte passar helt och hållet till min bil, alternativt är dålig/trasig...

Tack för tipset "bear89"!

Mvh
Fredrik

Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Kan du fota baksidan av generatorn? Jag är nyfiken på hur det ser ut.
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
bilen har lämnat en felkod till ECUn kanske att bilen inte laddar som den ska..bilfirman byter generator...felkoden är kvar ..vad vet jag..är inte bilmekaniker...men jag har läst ditt problem och jag kan bara komma med förslag
var det en icke BMW verkstad som gjorde det..har du läst av felkoder överhuvudtaget ?
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
är du säker på att bilen laddar..hur många volt har du på batteriet när bilen går..man hör ett tydligt vinande om en generator laddar eller ej ..man kan med örat veta om en generator laddar eller inte..är batteriet dåligt så riktigt hör man hur det laddar speciellt om man står emot en vägg...om lampan lyser och allt annat funkar så tror jag att det är ett datorproblem ! jag har pratat med min kompis som jobbar på audi ..antingen har du en generator som inte passar alls med dina kablar...eller så har felkods systemet flippar ur ...om generatorn laddar som den ska så är det inga problem ..har du ingen voltmätare så kan du gå in i menyn och få fram volten på bilens färdator meny ..men då får du kolla på youtube för jag kommer inte ihåg hur man ska klicka på knapparna...men det går att få fram bilens volt..och det ska vara 14 volt när bilen går och laddar ..inte absolut mera än 14.4 och viloströmmen brukar vara på 11.8-11.9 på min e46...förmodligen samma motor som du har .och batteriet där bak ?
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
the bear ...det du skriver såg jag nu ..så du menar att den röda lampan inte går till datorn på bilen ? jag är nyfiken på detta för jag har förmodligen samma motor och generator

en sak jag kom på nu ...har någon kollat jordkabeln ?
och testat ett annat batteri .
jag vill bara ifråga sätta vad som är kollat på bilen ..det låter lite som det kanske inte varit fel på generatorn alls ...min generator har gått 21000 mil utan att det har gjorts något med den ...min förra e36 gick 26 000 mil ..sedan sålde jag den ..så nu vet jag inte vad som hänt med den ..men bosch generatorer är väldigt pålitliga

Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag kollade elschema och kom fram till det jag skrev tidigare. Citerar mig själv:

"På e46 med MS43 (som M54 har) så skall en blå kabel vara ansluten till stift 2 på generatorn. Den kabeln är för laddningslampa. (via DME osv.)"

"Den blå kabeln är kopplad direkt mot laddningslampan utan att någon annan styrenhet är inblandad"

BMWs elscheman finns på Länk
Enda sättet jag hittat för att få sidan att fungera är med Mozilla Firefox. Dessutom måste Java installeras och ett undantag måste läggas till i inställningarna för Java.
fr
46
fredrik22
330xi touring-02
"Robertbmw". Generatorn laddar batteriet som det ska vid test, både med motorn påslagen och avslagen. Verkstad har även tittat efter "felkoder" via datorn och kollat säkringar, utan att finna något. Jag har även testat med annat batteri.
"Jordkabeln" är dock inte vad jag vet kollad.

Batterilampan lyser konstant med motorn påslagen, samt med motorn avslagen/tändningen påslagen.
Kopplas sladden från generatorn ur så slocknar dock batterilampan med tändningen påslagen - och börjar åter lysa igen när sladden sätts i.

Datorfel kan kanske inte uteslutas, men min tro just nu ligger i att jag fått en generator som inte fullt ut passar min bil, alternativt är dålig.

Jag har haft bilen inne på två olika verkstäder. Den första verkstaden gjorde en ursprunglig felsökning och där man konstaterade dålig generator. Men trots att man konstaterade detta så konstaterande man samtidigt att generatorn trots allt laddar batteriet(?) och att jag kunde använda bilen under tiden jag införskaffat en ny generator.
Jag använde således bilen varpå batteriet vid ett tillfälle började koka samt att ett antal andra lampor plötsligt började lysa i bilen.
Efter generatorbytet - som jag och en bekant själva gjorde - så har dessa lampor slocknat, utom batterilampan som fortsatt lyser.

En annan verkstad tittade då på bilen och gjorde de tester jag beskrev ovan utan att finna felet. Men mekens övertygelse var att jag fått en generator som var dålig alternativt inte passar min bil. Artikelserienumret på den nyinförskaffade generatorn är tex. inte helt överensstämmande med den tidigare - dock skall dom vara kompatibla med varandra säger man på bilfirman jag köpt generatorn av...

Det är alltså ingen BMW-verkstad som tittat på bilen men ändock auktoriserade verkstäder med bra omdömen.

Jag pratade med den sistnämnda meken idag efter att jag gjort testet med att dra ur sladden i generatorn - vilket skulle kunna påvisa att det är en felaktig /dålig generator som jag fått. Han sa då spontant att - "det var vad jag sagt hela tiden".

"Bear89" har tyvärr just nu svårt att ta bild på generatorns baksida. Fick hjälp att montera bort de delar som behövdes för att ens komma åt att dra ur sladden. Har inte de verktyg här just nu för att ta loss och återmontera etc...

Jag har 1års garanti på den nyinförskaffade generatorn. Jag överväger att skicka tillbaka den och kreditera köpet och istället införskaffa en annan generator med det exakta artikelserienumret som den gamla generatorn. Det kostar mig inget, annat än tid och lite bök. Skulle det visa sig att även denna inte fungerar genom att batterilampan fortsatt lyser, då får man väl allvarligt misstänka att det rör sig om ett datorfel/elfel etc...

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.