AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.232

Trasig motorstyrning/ecu? (bmw 330ci e46)

ti
50
tillin
Bmw 330ci -02
Hej har ett allvarligt problem med min bmw 330ci e46 årsmodell 2002 och har ingen aning om vad felet kan vara.

Problemen började i våras när farsan skulle flytta bilen, problemet är att bilen är omöjlig att varva över 1500rmp och tomgången är väldigt dålig och så lyser motorlampan, eml, antispinn, sedan dess så har bilen funkat från och till igenom att nolla felkoderna och byt en del delar tills för ca en månad sedan så går det ej att nolla koderna något mera. Jag har också tidigare märkt av bilen fått effekt förluster men utan några större problem.

Koderna som jag har fått är bland annat.

-P1633
-P1083
-P1085
-P0121
-P0604
-P1633
-P1500
-P1638
-P1639
-P1632
-P0430
-P1086
-P0174
-P1349
-P1351
-P0420
-P0430
-P1084
-P1086

Felkoderna som jag har fått så har fått under olika tillfällen sedan i vårast, jag har bytt ett par delar både på verkstad och själv, delar som gasspjäll, luftmassemätaren, vevhusventilationen.

För tillfället står bilen på verkstad igen och han som meckar på bilen så har varit i kontakt med nån från England och skickat över felkoderna som vi fick senaste, vilka det var så kommer jag ej riktigt ihåg men mycket möjligtvis kanske P1633,P1083,P1085. Iallafall så sa han i England att det kunde va med 95% så att motorstyrningen/ecu var trasig.

Nu så har jag ingen aning om vad man ska göra till nästa? Ny ecu box låg på ca 1000€ + så kommer kostnader för programvaran och omkodning också, sedan så kan det ju faktiskt om man har otur var så att det kan va kabelhärvan som har något fel eller? ta från en krockad bil var också väldigt krångligt med massa omkodning å startspärrar för att få det att funka. Går det möjligtvis att fixa en trasig ecu utan det blir för dyrt? Sedan så skulle det kanske möjligtvis kanske sätta in ett värre ecu t:ex vems eller något annat men det kostar ju också.

Nån som har haft liknade problem eller vet om vad som kan va fel på bilen? jag håller på att bli tokigt och så kostar det förbannat mycket pengar...
ti
50
tillin
Bmw 330ci -02
Här är tråden jag skrev tidigare.

Länk
Det är väldigt mycket felkoder, återkommer verkligen allt det där samtidigt efter radering?
ti
50
tillin
Bmw 330ci -02
Nää det är koder som jag har fått under olika tillfällen sedan i våras när bilen började krångla, fick senaste felkoderna P1633,P1083,P1085
Din lista innehåller samma felkoder 2 ggr.
Radera alla och gå på aktuella koder, blir svårt att felsöka annars.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.