AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.692

Vibrationer i ratten HJÄLP

Mu
3
Murre86
530XD E60 LCI
Hej alla :)

Jag har ett litet problem med min E60 530XD LCI som håller på och knäcker mig helt.

För ca 1år sedan så började jag få vibrationer i ratten, misstänkte att de va skivorna så jag bytte dem.
De går ca 100mil, samma vibration kom tillbaka. Då misstänkte jag att skivorna har blivit skeva så jag bytte IGEN. Det går yttligare ett tag så får jag samma problem.
Efter har läst på forum passade jag på att byta följande:
Stora länkarmen med bussningar
Spindelled
Nya stöddämpare ink fjäder
Wishbone.
Högerbromsok ink slang
Stödtdämpare bak

Alla delar i framvagnen är OEM.
Jag valde ATE skivor och belägg och nu är jag inne på att byta IGEN då jag har över skivor från Zimmermann.

Värt att notera att jag endast får skev skiva högerfram(har mätt båda sidorna)
Förarsidan är inom tolerans vid mätning.
Kan också säga att jag har gjort 3 hjulinställningar på olika verkstäder.
Jag har också kollat styrled, dragstag men dom känns riktigt bra.
Kollat också "guidepins" och dom ser bra ut, bromsoket är tätt och ser inget skumt med den.

Vibrationerna smyger sig in på ratten, vid högre hastigheter ca 130ish och jag bromsar då blir det galet med vibrationer i ratten. Inga vibbar i stolen eller något annat ställe.

Jag kör med bra premium däck och orginal fälgar både vinter och sommar med rätt däck storlek på både mina 18" o 17" fälgar.

Har ni några förslag på vad det kan vara? Eller vad jag ska titta på?
Jag kör inte agressivt med bilen, daglig bruksbil helt enkelt.

Jag funderar på om det inte är hjullagret. Har läst att, bara för att ett hjullager inte låter eller hummar behöver de inte betyda att det funkar. Tvärtom så kan ett hjullager skapa otroligt mycket värme som kan göra att skivorna blir skeva? En annan teori är att det kan vara själva hjulnavet ( hub flange).

All hjälp eller ider välkommnas.
Jag har säkert missat nått men får lägga till i efterhand.

Tack:)

X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Det lät ju duktigt irreterande..
Det är inte bromsoket som kärvar eller beläggerna som fastnar? Hade liknande symptom på min gamla E46a, där var det oket som inte fjädrade tillbaka alla gånger.
För att utesluta det så kan du stanna bilen direkt efter den har vibrerat sådär kraftigt och känna om skivan är varm. Var försiktig dock..
Mu
3
Murre86
530XD E60 LCI
Hej :)

Beläggen och cylindern går fint både in o ut.
Jag misstänker att de kan vara antingen hjulagret eller 31206768308.

Visa användare
ProPro-medlem
5.123
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hjullager är inte fel att byta. Dock bör du känna glapp i dem om du lyfter upp bilen och vickar på däcket. Jag har haft liknande problem på mina e39:or och bytt allt möjligt. Dock har jag haft två uppsättningar kvalitetsskivor som jag lämnat på svarvning mellan gångerna. Vill minnas att jag bytt ett hjullager en gång som troligen orsakade detta.
Hur långt har bilen gått?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Mu
3
Murre86
530XD E60 LCI
Jag har beställt både hjullager och hub flange från bmw.
Vad jag vet, sist jag kontrollerade hjullagret precis som du angav märkte jag inga glapp.
Bilen har gått 25tusen mil. Haft den sedan ny, och är väldigt noga med service och bra delar när de väl behövs. Har aldrig hart problem med den förutom vanliga service intervall.
Men just detta stör mig nått så otroligt och vill inte bli besegrad.

Tack igen för att ni tar tiden och ger förslag.
Al
10
Alboz86
530xd E60LCI 2009
Jag märkte en sak idag,

Vid byte av stötdämpare fram så såg jag detta (se bild länk)
Länk
Ena sidan, passagerar sidan verkar va fel monterad och det är just den sidan som vibrera. Kan de va så enkelt.

186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Har haft alla dessa symtom på alla 5:or jag ägt E34,E39 & F10. Att passagerarstolen darrar lite orkar jag inte bry mig om längre.Vidtar bara åtgärd om det skakar lite för mycket vid 85-95km/h OCH när det blir oroligt vid inbromsning.

I en del fall har det räckt med däcksbyte i andra fall däck och skivor... För att få bort ALLT,så gissar jag lite luttrat på 4 NYA däck,4 NYA skivor och byte av diverse framvagnsdelar+ bussningar i bakvagnen. Skulle man mot all rim & reson göra ALLA dessa åtgärder samtidig,så kan du ge dig fanken på att det dära darret är tillbaka inom 2000mil.

Bara att köpa läget eller betala orimliga pengar...

Dock minns jag brorsans M5 -00,är var det endast däcken som spökade till & från under de c:a 7000milen han ägde den,å den va INTE ny när han införskaffade den,de va en privatimport. Men M-bilarna har ju mera påkostade hjulupphängningar över lag.
Al
10
Alboz86
530xd E60LCI 2009
Tack för ditt inlägg. Håller med dig det du skriver.
Det känns dock att jag gjort de mesta och de som återstår är hjullagret samt navet som jag skrivit ovan, tvivlar på nått av det.

Någon som har kollat länken som jag la ut? Era funderingar o tankar kring det?

😊
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.