|
|
|
|---|---|
|
Jag har ju en Audi allroad A6 tjänstevikt 2020kg Totalvikt: 2520kg Fabrikat: AUDI Tjänstevikt: 2020 kg Totalvikt: 2520 kg Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 2500 kg Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 5070 kg Fabrikat: TK TRAILERN BT 1000 Tjänstevikt: 250 kg Max lastvikt: 750 kg Totalvikt: 1000 kg Bromsad: Ja Jag skall dra min gummibåt som väger max 600kg men slår jag uppgifterna Länk så räknar den 2520kg +1000kg = 3520kg och jag får inte dra min båt. Om man hade vägt ekipaget hade det inte blivit över 3000kg totalt. Får jag alltså inte köra släpet? | |
|
Korrekt, du får inte dra det släpet med endast B körkort. Reglerna är fåniga, som du säger så skulle ditt ekipage inte väga mer än 3000kg, men du får inte köra det. Med en småbil hade du dock fått lasta släpet till max. Undra vilket som är säkrast/svårast att framföra. |
|
|
Vilken tur att jag besiktigade och ställde på släpet helt i onödan :) Tack för svar, tyckte att det lät lite otroligt att jag inte fick dra släpet. Jag får väl typa om kärran till 230kg tjänstevikt/980kg, tröttsamt. Mitt släp är från 2004 så det går att typa om. |
|
| Ska köra släpet på fredag lite kort varsel :) | |
| Sen finns även utökad B-behörighet som tillåter att en sammanlagd totalvikt på 4250kg. För det krävs enbart ett körprov. | |
rsarits |
Den viktigaste anledningen att ta BE i stället för B96/utökad B är att med BE, så får man använda bruttovikt, dvs faktisk vikt, med B96 så är det totalvikten på släpet som gäller oavsett om det är lastat eller ej. I valet mellan B96 och BE, välj BE! Den enda skillnaden på uppkörning är ett relativt enkelt teoriprov och att backmoment (backa in i "garage" som består av konor) Micke BMWCS#08121 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.