|
|
|
|---|---|
|
Hej, Lådan verkar användas av både VW och Skoda, kanske fler märken också. Har googlat en del utan framgång gällande information om denna växellåda. Har den våtkoppling? Är det samma låda som audi kör i sina 7-stegs s-tronic? Hur mycket vridmoment klarar den? | |
| Tycker det är en högst relevant fråga om du tänkte behålla bilen till skroten. Men om du ska ha den några år, behöver du inte oroa dig. Volkswagen har dimensionerat delarna att hålla miiiinst 15'mil. | |
|
Det är väl lådan de kallar multitronic (torrkoppling) man ska akta sig för som änvänds i de motorsvaga bilarna (miljödieslar etc) En kompis har en passat från 2010 med våtkopplad DSG som rullat bortåt 18k mil, grannen har en dito som rullat en bit över 22k. Inga problem med någon utav dessa ännu. // Jonas |
|
|
Tänker dra släp med allt vad det innebär men inte behålla den till skroten. DSG6 känns ok hållbarhet men torrkopplingen på de mindre motorerna verkar inte hålla de 15tmil den minst ska hålla. Gissar att en 12tmil dsg7 torrkoppling inte är helt enkelt att byta in utan ett kvitto på 30k i rep. |
|
|
Vilken årsmodell är det du tittar på? Gamla DSG7 med torrkoppling tål bara 250nm och har ett riktigt dåligt ryckte/facit den skulle jag hålla mig undan. VAG håller på att gå över till DSG7 från DSG6 just nu, så en del bilar har båda två som alternativ just nu. Tex på Octavia 4x4 så skiljer sig utsläpp en del, 130 co2 med DSG7 mot 119 med DSG6, annat som skiljer är tankstorlek och 0-100 tider. I konfoguratorn på Skoda kan du vid motor/vxl valet trycka på teknisk info och jämföra de två. Hur mycket nm nya DSG7 tål hittar jag ingen siffra på just nu. |
|
| Det är en helt ny bil jag kikar på. Tdi 150 med dsg7, med denna låda går det att få 4wd vilket inte var möjligt med ds6. | |
|
Jodå Octavia 4X4 tdi 150 från 2017 finns med både DSG6 och DSG7 att beställa ny. My bad, var visst tdi 184 4x4 som hade DSG6 samt fwd 150 tdi. |
|
| JcN: Multitronic finns mig veterligen endast i framhjulsdrivna Audibilar. Det är en i mitt tycke väldigt trevlig variomatic och har inget gemensamt med DSG annat än att båda är automatiska. | |
|
Exakt. Multitronic har aldrig funnits på bilar med tvärställd motor, ej heller i någon Skoda eller Volkswagen. Bara Audi. Senaste utgåvan av DSG7 har våtkoppling(ar) och håller alldeles utmärkt. Dock måste man förstå att det är en manuell låda med automatisk koppling. Dvs den är inte gjord för att krypköra med släp i uppförsbacke, lika lite som en manuell bil tål det i längden. Kör man bara "normalt" så håller den. ------- //Lövet |
|
|
Lövet, Precis, så länge man inte trasslar och slirar onödigt mycket så håller våtkopplingarna helt ok. Oljan leder bort värmen bättre så vill absolut ha det. Vet du vilket moment den nya lådan klarar eller vad den heter? |
|
|
Jag kör med haldex och s-tronic 7stegs (torr) i Q3an. Drar släp och kör tungt ibland och lådan är betydligt mer grov i sitt arbetssätt jmfrt med dsg6an (våt) i Alltracken jag hade tidigare. Har passerat 10000mil och då och då funderar man på om lådan verkligen mår bra. Misstänker som några nämnt att det bl.a. beror på olika teknik då torrlammellen kanske måste "slås" in för så lite vämeytveckling som möjligt medans oljebadade är mjukare. Hade inte våga äga någon eller riskera att behöva ta tjafs kring ev garaniåtgärder privat. Mvh Thomas |
|
|
jaken: Vet tyvärr inte exakt vilken dsg7 variant som sitter i alla bilar men den som sitter i de större motorerna heter dq500 och tål massor: Länk Länk ------- //Lövet |
|
| Precis, sitter och hoppas på att det är den lådan. | |
| Allt är sig likt på garaget.org ser jag, nästan två år efter mitt senaste besök...Nötterna EvilDan & Co skriker sig hesa för hur bra Toyota (Prius fortfarande?) är...Att de bara orkar. | |
| Hade nya passat 150TDI med en sjuväxlad variant som hyrbil i Italien förra sommaren. Superfin bil på alla sätt om det inte hade varit för lådan. Dom gamla semi-automatarna som kom på 00-talet var smidigare i stadstrafik. Hade lätt varit spekulant om inte växellådan varit så kass. Men om ni påstår att DSG6 är smidigare åker jag gärna och provkör. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.