|
|
|
|---|---|
|
Har inte ägt Xdrive-bil tidigare men nu är det strax dax för besiktning första gången - kommer bilprovningen att testa bromsarna på vanliga rullande landsvägen? Har för mig att några fyrhjulsdrivna bilar inte mådde så bra av det förr i tiden, var det någon viskokoppling mellan drivet fram/bak som inte gillade hur man testade? Stämmer det fortfarande eller är det riskfritt med vanligt bromstest på bilprovningen? Bilen i fråga är min 330dXA e91a från 2010. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring, BMW CS 4096 | |
|
De vet vilka bilar som tål det. De har lista från generalagenterna. De flesta bilar med inkopplingsbar 4wd har inga problem att köras i rullar helt enkelt för att de inte är fyrhjulsdrivna i Neutralläge. Saknas mekanisk ihopkoppling finns inget som skadas. ------- //Lövet |
|
|
Hej, Familjen har en Toyota Landcruiser. Den skall inte testas "på rullarna", men i den dåvarande Bilprovningens underlag, hämtade från (föregångaren till) Transportstyrelsens register, saknades den markering som skall ange detta. Besiktningsmannen var dock vaken och frågade om fyrhjulsdriften var permanent eller om bilen kunde provas på normalt sätt, dvs "på rullarna". Markeringen för "alternativt bromstest" saknades, menade han. Jag blev jätterädd att man skulle köra upp bilen och dra sönder vx-lådan/-orna (vilket man alltså inte gjorde), men den stora risken, har jag senare fått veta, är arbetsskydd-relaterat; när ett hjulpar börjar rotera, kommer efter en stund det från början stillastående paret genom fyrhjulsdriften att få kraft så att bilen plötsligt tar ett skutt, med de risker detta innebär. Lite tjusigare bromsprovare är därför designade så, att hjulen i paret roterar åt olika håll. Då elimineras ovan beskriva problem/risk. Fast någon sådan provare har jag aldrig sett. /Lennart |
|
|
Blev rätt tydligt på 325an när jag hissade upp fram, inga problem att snurra på framhjulet med växeln i. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Min 530xd kördes i rullarna. Outbacken jag hade innan bromstestades via provkörning. Känns som de har rätt bra koll i datorn numera lyckligtvis. ------- //Lövet |
|
| Finns en tidigare tråd på forumet om detta, så länge man ställer växelväljaren i N och inte rör gaspedalen så är axlarna frikopplade från varandra. | |
|
@jan: Du hade rätt, växelväljaren i neutral stod det i deras instruktioner och ingen anledning att röra gasen vid bromsprovet. Så gjorde Opus Karlskrona som dessutom är den tidigare monopol-bilprovningen, i alla fall. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
| Länk | |
|
Tack TheBear89 för svart på vitt, kul att se att min besiktning och BMW är överens om hur det ska göras. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Går den listan att hitta någonstans på vilka som är gröna att köra i rullarna? Då jag har en tidig X 2003 så bör jag avstå då den är fullt mekanisk, och då istället begära bromsprov på väg. |
|
|
Titta på denna Länk Bortse från modellnamnet i länktexten, dokumentet är generiskt för ett stort antal modeller. |
|
|
Denna långa artikel om xDrive hittade jag för flera år sedan. I den finns mycket matnyttig information om hur xDrive fungerar. Klicka, läs och njut: Länk Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Bra info och läsning! Frågan kvarstår dock, vilka som är undantagna att köra på rullarna. Man kan ju alltid vägra att låta besiktningsgubben köra den i rullarna. Och då istället låta han göra provet på väg, kan ju inte få underkänt pga av det? |
|
| Bmw-Alpina-M: har du kollat länken jag posta igår? | |
|
Bilar med fördelningslåda av typen visco och mittdiff (torsen, krondrev, öppen diff) kan _inte_ köras på rullar i och med hjulparen mekaniskt inte kan skiljas från varandra. Det kanske finns varianter av dem där det fungerar men det känner jag inte till. System som har en koppling som kopplar in och ur det andra hjulparet (Haldex, xDrive etc) är enklare att styra utifrån med logik. Därför kan logiken koppla bort hjulparet vid olika driftförhållanden (neutralväxel, uppsläppt gaspedal etc) Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| På den länk-sidan fanns en del nyttig info. TheBear89 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.