AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.693

Rostar inte Volvo alls?

Man läser om stackars BMW-ägare som drabbas av rost på bilar som bara är några få år gamla.. Volksawagenbilar och Audi som har samma problem- rost på en massa möjliga och omöjliga ställen..
Min käresta har en Volvo S60 2009 som inte har en rostprick på sig- i och för sig en lågmilare, men ändå.
Och nu har jag köpte en exakt 10 år gammal S60 som gått nästan 18000 mil. Bilen är också helt rostfri och verkar ha originallacken kvar- hittar inga lackskarvar eller liknande.
Hur är det möjligt? Mitt nyförvärv är Stockholmskörd de första 4-5 åren och har sedan använts för landsortspendlande året runt. Det är möjligt att underredet är rostigt, men all synlig plåt, inklusive skärmkanter och under dörrar är helt rostfritt.
Hur har Volvo kunnat lyckats så här bra? Är rostskyddet på nya Volvobilar lika bra??
Hur som helst- Bmw, Vw och Audi borde nog kontakta Volvo och fråga om hemligheten bakom rostfriheten.
Denna samt stolarna är något andra biltillverkare kunde lära av. Annars är väl bilen förknippad med en del nackdelar som alla bilar är, men på ovan nämnda punkter är det toppklass.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I princip alla Volvo från 2002 och framåt har oerhört bra rostskydd. Det krävs nästan ansträngning för att hitta någon med rost överhuvdtaget annat än stenskottsprickar.

-------
//Lövet
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Volvo har lärt sig den hårda skolan i vårat klimat.
Som Lövet skriver, det är ett vansinnigt bra rostskydd på de där, jag går så långt att jag påstår att de är bäst på rostskydd av samtliga bilmärken.

Jag vet inte exakt vad de gör med färg, primers osv., men vet att de har många smarta och simpla lösningar som eliminerar friktionsrost (när sten/grus hamnar mellan karosseridelar och gnider det plåtrent), fuktfickor samt att alla delar är väl täckta av färg.
em
906
em3
M3 cab -03
@Lövet; håller i princip med, en liten nyans är kanske. S/V40, där kan man hitta en del efter -02 som är rostiga. Min V70 Classic -00, familjens "slaskbil, är befriad sånär som på en liten punkt vid rutan på en bakdörr ( hålls i schack med en droppe spillolja 2 ggr per år) och en krockskadad bakflygel, där lite ytrost visar sig, inte så konstigt.

Volvo är verkligen ett föredöme! F.d branchkollegan SAAB hade dock inte vid denna tidpunkt så bra koll, kan man konstatera idag.....och BMW, och Mercerdes m.fl.
Apropå stolarna. Volvo har de absolut bästa, BMWs komfortstolar i all ära men efter många, långa mil är det ändå Volvos jag föredrar
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Em3: Sant. Jag avser de "riktiga" femcylindriga bilarna. S/V40 är ett sorgebarn i många avseenden.

-------
//Lövet
Jag har en V70 2009 och förutom ett par stenskottsfläckar som inte blivit fixade finns ingen synlig rost. På undersidan ser den fräschare ut än vad den 325i 2009 jag hade för ett par år sedan. Då hade BMW´n gått 5000mil och Volvon har gått 19000 mil snart. Nåt rätt gör uppenbarligen Volvo.
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
farsan har en v70 -99 som han kört året om sedan 2002, 25k mil.

inte en rostfläck, vaxas en gång om året och tvättas när den är smutsig.

Det måste dom göra bra volvo, rostskyddet alltså.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.