|
|
|
|---|---|
|
Vid kall motor krävs 4 mils körning i motorvägsfart vid ute temp av +16 innan motor når 100 C. Känns inte bra att behöva köra så långt innan motor når rätt temperatur. Fråga: Någon som vet om det är så illa är det fel på kylning? | |
|
Oj 100 C har jag aldrig ens kommit upp till. Arbetstempen brukar liigga mellan 87-89 C. Det tar sin lilla tid o få upp värmen på dessa N47 motorer. |
|
|
Är bedömt oljetemperaturen TS refererar till. Den skall ju komma upp till 100 grader hyffsat omgående. Kylvattentempen skall ju termostaten dock hålla till 87 grader som @Gaspo skriver. Jag har ungefär 6 km ut till motorvägen (50 och 70 sträcka) och min kommer upp i 100 grader oljetemp ungefär när jag styr ut på motorvägen i rådande klimat. Det ska inte ta mer än en mil att komma upp i 100 grader oljetemp sommartid kan jag tycka. Vintertid kan det ta längre tid och då speciellt om man inte har bränslevärmare. Länk till hur du kommer in i gömda menyn för att övervaka kylvätske samt oljetemperatur. Jag skulle börja med att byta huvudtermostat. // Jonas |
|
| De lånebilar/hyrbilar med N47 jag har haft har tagit 3-4 mil i sommartemperatur innan nålen står kl 12. | |
| Ahhhh tänkte inte på att det fanns oljetemp på F30. :-)) | |
|
Blir rådvill. Vad är rätt? |
|
| Tror inte det är något som helst fel! | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Lyfter denna tråd även om det handlar om en 420xd. Jag pendlar Malmö-Lund (ca 30 km) och oljetemperaturvisaren i instrumentklustret står rakt upp efter dessa 30 km vid utetemperatur 18 grader. Stannar jag sedan vid skola och dagis så rör sig visaren strax till vänster av 100 grader. Det känns som att den kommer stå kvar där med sådana korta stopp emellan. Därmed kör man inom stan mestadels med nålen på ca 85-90 grader trots 30 km motorvägskörning tidigare. Notera att min N47:a visar oljetemperatur i klustret. Har provkört 520xd med B47 motorn och den kommer upp i 100 grader efter halva sträckan. 520xd är en större och tyngre bil men jag är fortfarande osäker på om allt stämmet med min N47. Vad tror ni andra? Vad har ni för erfarenhet? Bilen har gått 2600 mil. |
|
Brukar ta ca 10-15 km körning innan nålen står rakt upp på sommaren där det anges 100 grader C. När det var riktigt kallt i vintras tog det kanske dubbla sträckan... Lugn körning på "landsväg" i hastigheter mellan ca 70 och 90 km/h. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tack för ditt svar Johan! Där måste vara fler ägare av bilar med N47 motorn som kan dela info? Känns som att 80% av BMW bilarna är just nu 2.0D? |
| Hade N47an och upplevde samma sak, tog en j%kla tid, nu har jag B47an, upplever att oljetempen ligger på 100 grader efter betydligt kortare tid - ca 5 km. | |
|
Det är iofs inte ovanligt att moderna dieselmotorer tar lååååång tid på sig att bli genomvarma, det hänger ihop med den höga verkningsgraden i motorn där det blir väldigt lite restvärme som värmer upp motorn. Det är ju detta som ger snåla motorer. I vissa bilar fabriksmonteras t om diesel- eller elvärmare för kylarvätskan för att kompensera för detta då en del motorer/bilar helt enkelt inte blir tillräckligt varma för att även leverera tillräcklig restvärme för att värma upp kupéutrymmet om det är riktigt kallt på vintern. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En sak man kanske bör beakta som inte nämnts: När det gäller bland annat BMW:s moderna motorer tidigare, har inte temperaturmätaren varit linjär - den har lagt sig rakt upp i mitten redan när motorn kanske har hållit 60-70 grader C och inte lämnat mittenläget förrän temperaturen är två tre grader från att motorn börjar koka - allt för att inte "oroa" förarna när/om temperaturen skiftar i olika driftsförhållanden. Dessutom är det skillnad mellan att mäta kylarvätsketemperaturen och oljetemperaturen som sker hos N47-motorn - den senare temperaturen brukar ta längre tid på sig innan den nått "driftstemperatur". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Vid kallare väder typ -5 grader C ska jag förvänta mig att motorn når arbetstemperatur vid längre sträckor (50 km)? Känns nu som att nålen inte står rakt upp alls när det är kallt. Är lägre oljetemperatur än 100 C acceptabelt som driftstemp? |
|
Tror det är den krassa verkligheten att moderna dieslar tar lååååång tid på sig att bygga upp värmen i motorn och särskilt vid låg belastning - baksidan av hög verkningsgrad/låg förbrukning... Både BMW:n och Mercedesen (båda dieslar) tar ca tre mil lugn körning för att bli rejält varma (första biten upp till ca 50-60 grader går iofs relativt snabbt) nu när det är runt nollan eller kallare - åtminstone när de körs lugnt i varierande hastighet mellan 50 och 80. Kör man i 100-120 km/h går det dock relativt snabbt att få upp "normal" arbetstemperatur. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.