AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
903

Oljetrycksvarning på tomgång

Su
27
SuperPer
330e 2016
Hej, har en 320i E91 2008 med N43B20A motorn. Hela vintern har jag förmodligen åkt med en trasig termostat som hela tiden kylt motorn. Vid besiktningen i maj försökte besiktningsteknikern rusa motorn för att få upp värme, på tomgång tändes oljetryckslampan och bilen hade för hög CO halt på förhöjd tomgång. BMW fixade termostaten och bilen gick genom besiktningen. Nu får jag oljetrycksvarning på tomgång när motorn är varm. Felkod 0030C1 hittades av BMW och de ville direkt kontrollera om det är plastbitar i oljetråget. Jag är mer inne på att byta olja och oljefilter samt oljetrycksregulator/ventil. Oljebyte är eg om 360 mil men den gjordes senast i september 2014. Någon som känner igen felet ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljan borde ha bytts för ett år sedan! (om man är snål och håller sig till BMW:s stipulerade långa oljebytesintevall på ca 2500-3000 mil alternativt 2 år)

Varifrån skulle plastbitarna komma?
Från termostaten eller annat håll?
Vad skulle de i så fall orsaka för problem i tråget?

Har du toktur är det oljan som är superdålig, men spontant är jag lite tveksam...

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Su
27
SuperPer
330e 2016
Den har gått 13080 mil. De gissar att plastbitar från någon kamkedjestyrning gått sönder och hamnat i tråget och täpper till silen. Ang oljebyte så är det inte snålhet, snarare en överdriven tilltro till BMW's serviceintervaller.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...men BMW säger ju oljebyte minst var 24:e månad, oavsett miltal!
Har man missat det?

Det finns väl två huvudvägar att gå: att plocka ner tråget och kika eller att byta olja och hålla tummarna. Det senare kan innebära att man byter oljan i "onödan" bara för att få tappa ur den igen om det inte hjälper och att plocka ner tråget kan innebära att man gör det i "onödan" om man inte hittar några plastbitar...

Hur man än vänder sig, har man ändan bak! ;)

Ett alternativ är att tappa ur oljan och sila den för att leta efter plast och sedan använda en "snabelkamera" in i avtappningshålet och kika. (om man har tillgång till sådan)

Kolla också noga i oljefiltret - kapa av kanterna med vass brytkniv och veckla ut filtermediet för att granska mer noga vad som fångats upp.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Su
27
SuperPer
330e 2016
Bilen vill ha oljebyte om 360 mil eller september 2017.
Tack för tipsen om att inspektera olja och filter, skall kräva av verkstaden att spara oljan och filtret åt mig.
Su
27
SuperPer
330e 2016
Oljeservice med byte av hydraulventil löste problemet. Felet har inte dykt upp igen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Härligt! Trevligt med återkoppling också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.