AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.989

Vad har hänt med vår firmabil? Audi A4 -12

Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Skulle byta spolarvätska på firmabilen.. såg att det rök från oljepåfyllningslocket. Så skruvade av det och möttes av den här synen Länk

Vad fan har hänt? Long life olja och snåla byten? Eller INGA byten? Fick göra rent med en trasa, var som att skrapa bort gammal intorkad lera på oljelocket.

Bilen har gått 14k mil

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad säger serviceboken?
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Jag har erfarenhet av en annan tjänstebils-A4, en diesel (ca 2012 årsmodell) som kanske kan ge en ledtråd.
Jag misstänker att på den bilen har Audi bara bytt olja medelst sug och aldrig bytt filtret, det sitter ju lite bökigt till. Filtret är av papp blir med tiden igensatt och skört och börjar då brytas ner. Dessa filterbitar far med i olje cirkulationen och tuggas ner till mjöl.
Kan det vara samma på din? Kontrolleras lätt via ett riktigt oljebyte där filtret byts.
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Mycket möjligt att det är så Yed. Tack! Är ju skandal om man inte byter filtret.. men ja. VAG verkstäder.

Skall kolla igenom serviceboken på måndag. Tack för svar!

bl
270
bluetrain
x3 msport
hade en audi a4 för tio år sedan. servad på vag. på en service glömde de skruva ut oljepluggen. resulterade i att pluggen senare åkte ur på en 2/1 väg där det inte direkt gick att stanna och då fick en liten stund utan olja. även om motorn inte skar ihop där och då så kan jag inte tänka mig det var speciellt hälsosamt. så att de glömt/struntat i att byta oljefilter känns inte helt orimligt.
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
Har oehört svårt för att lita på verkstäder idag.. får fan be vara med under servicen om jag skulle köpa en dyrare bil framöver som måste servas på aukt.verkstad pg.a försäkringar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.