|
|
|
|---|---|
| Hej! Jag har precis köpt en E53 4.4. Väldigt härlig, men efter provturen märktes att det luktade bränt från bakhjulen, någon som vet vad det kan vara? Kan det vara bromsbackarna som har fastnat? I så fall, någon som har något bra tips på hur jag kan lösa det? | |
|
Luktar bränt på vilket sätt? Bränd olja? Bränt gummi? Varm metall? Är fälgarna varma så det knappt går att ta i dem när det luktar bränt? |
|
|
Hmm, bra fråga, det luktar fränt, inte som olja, känns inte heller som gummi... jag har tyvärr lite svårt att karakterisera det. Jag märkte det när jag var ute och körde och hade fönstret nere och stannade vid ett rödljus, då kom det en doft in genom fönstret, jag trodde först det var från någon annan bil. Sedan när vi stannade och gick runt bilen kändes det som om det doftade från bakhjulen, det kändes också varmt från hjulen, dock inte stekhett eller så pass varmt att man inte skulle kunna ta i fälgarna. Såg ingen rök. Kändes olika varmt från olika hjul. |
|
|
körde en kort sväng till, pumpade då både handbroms och vanliga bromsarna, körde kanske 10 minuter i låg hastighet, när jag sedan parkerade kändes det endast en mycket svag doft. KÖrningen innnan innefattade en längre körning typ 25 minuter i olika hastigheter, som mest 110 men mycket i 70-100 samt en del 30-50. |
|
| Detta var med största sannolikhet kärvande bromsok eller parkeringsbromsarna. Efter att ha kört hårt med bromsarna ett tag så har det löst sig. Skivorna har också klarat sig=) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.