|
|
|
|---|---|
|
Hej! E39 m52b28 -97 Bilen har stått ett tag då det var läck på en kylslang. Nu när jag började köra med bilen så har den haft några misständningar. Aha, tänkte jag och svor över ventilkåpspackningen jag bytte för något år sedan i samband med vevhusventilationen. Så jag skruvade bort runt tändspolarna för att kolla om det hade runnit ner olja till stiften. Det hade runnit ner lite olja där, inte mycket. Dock så upptäckte jag att det mestadels var olja utanpå ventilkåpan i lutningen precis under tändspolarna. Där kan det inte komma olja om själva ventilkåpspackningen läcker runt tändstiftskanalerna. Jag kände på alla skruvar och de satt fast. Då är ju frågan, vart kommer oljan ifrån? Har någon varit med om att ventilkåpan spruckit? eller är det runt skruvarna som det läcker? Kommer inte ihåg hur det tätar runt skruvarna. | |
|
Undrar om det kan vara nr 9 på bilden som är dåliga. De bytte jag inte i samband med packningen. Länk |
|
|
Tråkiga nyheter för dig är att ja - tyvärr så är det väldigt vanligt med sprucken ventilkåpa på M52/M54. Sök på "cracked valve cover bmw" så får du se. Bytte själv ventilkåpspackning på min M54 för några månader sen, och upptäckte samtidigt en spricka. Jag fyllde den med packningssilikon och det verkar gå bra, motorn går bra och inga felkoder. En ny kåpa verkade kosta runt 3000kr, och köper man en begagnad så är det ju stor risk att den också har en spricka... |
|
|
alla gummiplupparna nr 9 bör bytas ihop med packningarna, dom kan bli riktigt hårda efter några år. FAF |
|
|
FAF - Vet du om gummiplupparna går att byta utan att lossa kåpan. Naikon - Vart på kåpan hittade du sprickan? |
|
|
Här har du min tråd angående sprickan Länk Här har du bilder på sprickan Länk Ja gummitätningarna går att byta utan att ta av hela kåpan |
|
|
Tack Naikon Men nu börjar jag undra om det inte är något annat fel på bilen, kom lagom hem idag så började den gå skit. Kändes som misständningar, men den vart slö som fan, kunde knappt vända runt på tomten. Kollade felkoderna och fick fel på Vanos. Sen starta jag bilen kall och då gick den att tomvarva som vanligt. Dock tyckte jag att det rasslade mycket om katten. Den kanske är igensatt. Kanske inte så konstigt efter 36000 mil. |
|
| Du har väl 2 kattar på den? | |
| Ja, det kanske är 2 st. Har jag nog aldrig tänkt på. Ska under o kolla imorrn. | |
| Som vanligt i dessa sammanhang så är tipset att börja med att läsa ut felkoder. | |
| Det har han gjort. | |
|
15/F4 - VANOS valve; electrical failure D4/F8 - VANOS jammed 53/F4 - Engine speed/crankshaft position sensor 0C/B1 - Throttle valve potentiometer Efter nollning och provstart med fulladdat batteri. 15/74 - VANOS valve; electrical failure Shadow-memory: D7/08 - ASC/MSR/EML interface not ok 15/74 - VANOS valve; electrical failure |
|
|
Efter att ha sökt runt så har jag sett att bilar med samma felkoder haft igensatt katalysator. Men kan ju vara vad fan som helst. Dock verkar felet vara värmerelaterat då motorn går bättre kall. Rasslandet i avgassystemet kan ju bero på vibrationer om motorn inte går rent. Kanske ska börja med vanosventilen i alla fall. |
|
|
Det ska inte rassla i katten. Den kan gå ojämt pga den är tilltäppt. om du har möjlighet att lyfta upp bilen efter att du kört den och mäta med ir sensor, inlopp och utloppstemp, skiljer det sig avsevärt på utloppet på en av dem så är den katten troligtvis tilltäppt. Bilen ska också gå bätte om man lossar lite på katten så den kan anddas, risken är att den suger in luft där som lamdan känner av. |
|
| Hämtat en ir termometer nu, ska kolla tempen på kattarna efter provkörning imorrn. | |
|
Körde en sväng idag. Gick som den ska genom hela registret. Mätte tempen före och efter kattarna. 230/200 på ena 210/200 på andra. motorn var 98 grader. Känns inte som att den lilla tempskillnaden tyder på att det är igensatt. Dock såg jag att värmeplåtarna på kattarna börjat lossna så det är förmodligen det som skallrar när man varvar på. Felkoden 15/F4 - VANOS valve; electrical failure återkom efter provturen. Även efter nollning och en till uppstart utan att röra gaspedalen. Är det vanosventilen som sitter i framkant brevid ventilkåpan? |
|
| Jag skulle säga att katten är shysst baserat på resultatet av tempmätningarna. | |
| Varit o hämtat en beg vanosventil, får se vad det ger för resultat. | |
| Vanosproblematiken verkar vara löst. Men efter att ha kört med bilen idag så började den gå dåligt igen. Inte lika dåligt som förut men tvekade vid gaspådrag och kändes slö. Enda felkoden som kommit var på vevaxelgivaren. Åker väl på att byta den. Bör man byta kamaxelgivaren i samma veva? | |
|
Jag hade inte bytt den just nu om det inte är felkod på den och bilen går bra efter byte av vevaxelgivaren. Har dock hört om visa instrument som visar felkod på vevaxel när det egentligen är kamaxel. |
|
| Nu har jag bytt kamaxelgivare och vevaxelgivare. Då flytta sig felkoden till kamaxelgivaren. Bilen verkar gå bra fortfarande men inte hunnit testköra så mycket. Behöver man göra något mer efter man bytt dessa givare? Nolla adaptionsvärden? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.