AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.604

Hur skulle ni bedöma ansvaret?

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hej, Har nyligen haft en bil i familjen som har varit med om en olycka, och jag är lite tveksam till om vad lagen säger om vållandet. Finns säkert någon här som besitter mer kunskap så jag testar.

En bil ska svänga vänster i en fyrvägskorsning. Den kör på huvudled längs en smal länsväg utan väggren och med 50km/t som hastighetsbegränsning. Eftersom trafiken är tät i mötande körfält så uppstår snabbt en kö bakom bilen. Genom den kö som har uppstått bakom sicksackar sig en motorcykel fram växelvis på insidan och i mötande körfält. Vår bil kommer från andra hållet och ska också göra en vänstersväng i samma korsning. Föraren i bedömer att det är säker att utföra en vänstersväng då trafiken i motstående körfält helt står stilla. Samtidigt har MC´n klämt sig emellan bakom en skåpbil och kollision uppstår. Polisen tar en rapport på plats och de menar på att föraren till MC´n kan ha gjort sig skyldig till olyckan genom att han har kört om på insidan. Det tycker inte dock inte försäkringsbolaget. Vem är vållande?
pa
165
palin lover
S60 T8 AWD Polestar R-design -21

Chevrolet Camaro Z28 -96
Du åker ju på en huvudled, så då är det det svängande fordonet som har väjningsplikt...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag gissar på att det finns två delar i detta.

1. Väjningsplikten där ni skulle lämna MC:n företräde. Det spelar nog ingen roll varifrån han kommer då han färdas på just huvudleden.

2. Någon form av "vårdslöshet" från MC:ns sida då denne inte gjorde omkörningen på rätt sätt.

Om ansvaret är delat eller endast ligger på er är kanske en annan fråga...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Precis Johan, finns två sidor. Man har alltid skyldighet att lämna företräde vid vänstersväng. Men kör ngn. om på insidan på det sätt som MC´n nu gjorde så anser jag minst att MC´n borde anses som medvållande till olyckan. Polisen lade ner utredningen då de inte kunde se att ngn utav förarna hade varit vårdslösa.
Ep
61
Eppa
F31 330iA M-Sport 18
Om jag förstått din beskrivning rätt så kryssade mc:n genom kön på både in- och utsidan och körde till sist om den vänstersvängande bilen till höger.

Ett av undantagen från omkörningsförbud på högersida är just att du får passera ett vänstersvängande fordon på högersidan. Förutsatt att den finns plats etc så klart.

Sen om det tidigare kryssandet ska ligga mc-föraren till last kan man ju diskutera.

Verkligen knepig situation.
Jag skulle säga att mcföraren är medvållande.
Som Eppa säger får man passera på insidan vid vänstersväng OM det kan ske på ett säkert sätt.

På beskrivning så låter det som att mc inte syntes från mötande håll pga att den var dold bakom nått störra fordon. Det måste ju innebär att mc inte heller kan ha haft fullgod uppsikt om vad som fanns framför honom och då har han inte gjort en säker passering på insidan även ifall han råkar få plats där.

PJ: menar försäkringsbolaget att din bil är ensamt vållande? I sådana fall hade jag överklagat. Även ifall polisen inte gick vidare med ärendet så finns säkert minnesanteckningarna kvar som kan användas.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jag tillför väll inte mycket. Men helt klart oansvarigt från mc förare.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag skulle nog vilja säga att det är ert fordon som är vållande. Ni har trots allt gjort en vänstersväng, och kolliderat med mötande fordon. MC:n har ju kört om på höger sida, vilket han ju får göra eftersom hans framförvarande fordon gör en vänstersväng.

Det faktum att mc:n är dold kan ju inte ligga någon av parterna till last, eller så ligger det BÅDA parter lika mycket till last. Det faktum att den varit dold innebär att föraren av ert fordon bör ha iakttagit försiktighet eftersom "det kan komma en mc eller cyklist där" och mc-föraren bör ha iakttagit försiktighet eftersom "det kan komma någon där som svänger vänster". Därför menar jag att det faktum att sikten varit dold ligger båda lika mycket till last, eller så ligger det inte någon av parterna till last.

Det är högst tveksamt om mc:n tidigare beteende kan ligga honom till last, det har ju liksom ingen relevans för den kollision som ägt rum. Då skulle det ju ha varit mitt fel om jag krockade idag när jag körde rakt fram på min gata, för jag körde ju alldeles för fort på motorvägen.

Om vi tänker oss hur vi alla agerar när vi kör en vänstersväng framför en buss så tänker vi alla att vi måste ta det försiktigt, just för att det kan komma en mc, moped eller cyklist.

Jag tror att försäkringsbolaget har gjort en korrekt bedömning, och skall jag vara ärlig har jag större förtroende för försäkringsbolagens utredningar än polisens
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag tror som Alexander med samma motivering.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Tack för utförliga synpunkter!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.