|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en E46 325 touring svensksåld där ena fjärrnyckel har gett upp. Har provat att bryta upp nyckeln löda dit ett nytt laddbart batteri köpt på ebay och det funkade några månader men antingen var batteriet inte laddbart eller så är det fel på elektroniken på kretskortet. Andra fjärrnyckeln fungerar utan problem men vill gärna ha två. Provade även att köpa en fjärrnyckel på ebay men lyckades inte koda in den med proceduren där man slår av och på tändning och sedan trycker på låsa/låsaupp knapparna i särskild ordning. Orginalnyckel fungerar fint men ebay-nyckeln vill inte. Har i annan tråd lärt mig att det ska vara 433MHz och inte 315MHz till svenka bilar. Fler ncyklar på ebay säger sig vara bådadera - kan det stämma? Min lokala låssmed fräser till spåren i nyckelsvärdet om jag bara kan får till det elektroniska men vill inte betala närmare 2000kr hos BMW för en ny nyckel till en så gammal bil. Någon som kan länka till där man billigare kan köpa en nyckel som funkar - på ebay finns ju hur många som helst - det ska vara en med fasade kanter på nyckelsvärdet, typ denna Länk Eller går det bättre att koda in ny nyckel med något datorprogram (INPA el dyl)? Tacksam för tips! /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring, BMW CS 4096 | |
|
Hurra, idag lyckades jag koda in 2 ebay-nycklar på E46an Utan någon extern mjukvara). Jag har ju beskrivit mina misslyckande i flera trådar och nu vet jag varför det inte funkade tidigare. Som konstaterats finns två frekvenser för fjärrnycklar 315 resp 433 MHz. Vad jag inte visste tidigare var att min nyckel kunde sända på båda frekvenserna och man byter frekvens på nyckeln genom att trycka och hålla lås-upp och sedan snabbt 5 ggr på öppna bakluckan-knappen. Sedan kodas de in med vanliga proceduren: tändning på och av igen inom 5 sek och sedan (inom 30 sek) tryck pch håll lås upp och 3 snabba klick på låsknappen. Repetera för varje nyckel och efter varje ny inkodad nyckel kvitterar bilen med att låsa och låsa upp. Ska åka till låssmeden och få svärden frästa imorgon. Har inte provat om de har samma räckvidd som orginal och om de verkligen har laddbara batterier eller inte. De laddbara batterier jag först köpte på ebay och lödde på befintlig nyckel verkade inte ta någon laddning. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Jaha, säg den glädje som varar. Nyckelsvärden nyfrästa och fjärrkontrollen fungerar i ebaynycklarna, det går att slå tändningen från och till med (allt tänds upp) MEN det går inte att starta motorn med, såvida jag inte precis före haft i en orginalnyckel. Det känns som det finns en startspärr som ebaynycklarna inte klarar att låsa upp själv. Skumt då fjärrkontroll-funktioenen fungerar men inte låsa upp startspärren. Någon som har några tips? Förrutom att köpa orginalnycklar som kostar 10ggr mer än vad jag hitills betalt för fulnycklarna. Som vanligt verkar man få vad man betalar för men går det bättre om man kodar i nycklarna med någon extern programvara som INPA eller dylikt? Hade det gått bättre om bilen inte haft orginallarm tror ni? Såklart inte enkelt då man inte vet vad för elektronik som sitter i ful-nycklarna. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Har också köpt nycklar till min Z3 på ebay och det var samma där, frekvensen gick att ändra mellan 315 och 433 mhz. Fungerade direkt att koda in mot bilen. Vet inte om det är samma på e46 men jag fick flytta över ett litet chip från originalnyckeln för att kunna starta bilen med de nya nycklarna. Chipet har med startspärren att göra. |
|
|
Men att öppna plastskalet snyggt är inte lätt. Började ju att öppna min orginal-nyckel och lödde dit bytt batteri men det blev inte snyggt i plastskalet - hur lyckades du med det? Vilken del på kretskortet är det chip som styr startspärren? På mitt orginal-kretskort sitter allt lödat fast. För att vara tydlig har jag alltså en nyckel som ser ut som denna, men minns inte säkert om det var exakt hos denna säljare jag köpte Länk /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
På bilden där man ser kretskortet till nyckeln så ser man även det lilla svarta ID44 chipet som är till startspärren. Så ser det ut på e36 Z3. Kan vara lite pilligt att öppna nycklarna. Försök med en stanleykniv, typ brett och tunnt blad. |
|
| Verkar inte vara lika lätt på en e46. Länk | |
|
Tack bugbear och då ska man alltså löda loss från gamla nyckelns kretskort och löda på nya nyckels kretskort - känns tyvärr som att jag kommer att bränna sönder kretsen.. :-( Dock verkar det som att jag lyckats med FZV - dvs fjärrstyra centrallåset som har en aktiv radiosändare (VINoberoende) men misslyckats med EWS = startspärr/immoblizer som bara är en passiv RFID-tag som är VINberoende. Går detta att koda in VIN med INPA eller något annat program? Jag hoppas mina ful-nycklar har ett RFIDchip att programmera in VIN i. OlaO eller någon annan kodningshjälte - några ideer? /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
| Vissa låssmeder kan läsa av och kopiera (klona!) EWS-infon i nyckeln, dvs man får två identiska nycklar, biler ser båda nycklarna som en och samma nyckel. | |
|
@Dawwe eler någon annan: Något tips på låssmeder i sydöstra Sverige (Blekinge, Norra Skåne, södra Småland) som kan göra detta? Något magiskt ord man kan söka på för att hitta en sådan låssmed? /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Fjärrfunktion och Startspärren är två skilda saker i nyckeln. Starttranspondern behöver inget batteri för att fungera. Enbart fjärrfunktionen. Jag köpte en ny icke fjärrnyckel från BMW kostar typ 800 spänn. Sedan köpte jag en ny fjärrnyckel på Ebay och kapade svärdet och hade den som fjärrdosa enbart. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hasso. Kan man inte då flytta över transpondern från den nya icke fjärrstyrda BMW nyckeln till fjärrnyckeln som köptes på eBay? | |
|
Om det är som ni säger dvs att starttranspondern inte behöver batteri - då behvöer den ju kanske inte ens lödas fast på kretskortet - den skulle kunna ligga lös inuti plasthöljet eller? Men enligt de bilder som bugbear länkade till så ser transpondern ut som den är fastlödad och ser ut som en 8bens ICkrets, ifall bilden här är korrekt: Länk Kan någon bekräfta att det är denna 8bening som är VINberoende transpondern som öppnar startspärren? /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Exakt vad jag menade. Det bör ju inte finnas något kretskort i den "icke fjärrstyrda BMW nyckeln" utan bara transpondern. Då borde det gå att ta ut den och montera i nyckeln från ebay. Kanske fästas med lite lim eller dubbehäftande tejp? Det är så jag gjorde på min Z3:a. Det kan ju vara så att transpondern sitter ingjuten i plasten på e46 nyckeln, och i så fall blir det ju besvärligare att få ut den. Någon som vet kanske? |
|
|
Håller också på att försöka få liv i en andra nyckel till E46. Mina nycklar är av typen med rundad överdel (dvs inte "diamond" formade) . Jag hoppas att nya gummiknappar från ebay ska hjälpa. Viktigt dock är att hålla reda på transpondern för startspärren som i denna nyckelverson ligger relativt lös framtill i nyckelhöljen, under kretskortet. se länk. Länk annars får jag testa vidare. denna DIY är ju rätt bra. Värt lite pill och köp av reservdelar på ebay eftersom ny nyckel från BMW tydligen kostar uppåt 2000:- :-) |
|
|
Det där är inte lätt. Har försökt läsa min ews-modul med ak90+ men tydligen har jag ett besvärligt chip så jag skaffade även en adapter som skulle underlätta avläsning men jag har fortfarande inte fått till det. Finns det någon ak90-guide for dummies tar jag gärna emot den. Förstår inte var alla nycklar till begagnade bilar tar vägen. Mina senaste köp har bara haft en nyckel vardera. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.