AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
920

Svets Esab Origo mig C141 (Enfas)

Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98
Är på jakt efter en svets, och behöver lite input. Min tidigare erfarenhet är stora trefas kemppi-svetsar, som använts både i yrket och som hobby.

Egentligen ser jag inget behov i en svets som klarar mer än 2-3 mm. Som exempel så ska jag byta krängningshämmarfästen fram på bilen. Dom är 2mm tjocka, och vad kan ramsnoken vara? 2-3mm där också?

Jag kikade först lite på Esab Caddy mig C160i. Mycket imponerande prestanda för enfas. 35%/100A 100%/100A

Enligt spec så ligger max på 130A på Origo mig, dock saknas värden. Det som framgår är dock 100A vid 20% intermittens. Så skulle gissa att den maxar någonstans vid 5%.

Caddymigens fördelar är ju helt klart att den är portabel, så man skulle kunna ta med den och köra den på en 10A och flusstråd vid behov. Dock pratar vi nästan dubbla pengen.

Att köpa en begagnad Kemppi eller liknande är inte av intresse, då det är lite gambling i den prisklassen. (läs: måttligt roligt om ett styrkort packar ihop strax efter köp.)

Kanske är det någon av er här som har en Origo mig C141, som är nöjd, eller som har ångrat sig!?

Önskar att jag hade kunnat få se lite exempel på svetsar i exempelvis 3mm, eller allra helst något videoklipp, men det verkar dåligt med det på Youtube.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.