AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
490

Haltande tomgång 530d -02 (E39)

Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!
Som rubriken säger – gammel-BMW:n 530dAt -02 har börjat gå ojämnt på tomgång efter snart 39 K mil. I början lite till och från men nu mer konstant haltande gång – även högre upp i varvtal.
Leta upp och fick igång ”urdatorn” och även INPA (!) och gjorde en felsökning (kände mig ganska ringrostig – har nog inte använt INPA på de senast 5 – 6 åren).

Det fanns felmeddelande om tomgångsjusteringen – men inget annat.

I min ”analoga” värld misstänker jag en spridare – men……….. för att försöka få lite klarhet grävde jag vidare – men blev inte direkt så mycket klokare – det jag kan se är att en spridare har en ”Mengenkorrektur” som väsentligt avviker från de andra 5 – men jag har ingen aning om vad ev. "tillåtna" gränsvärden är för korrektionen.

Jag lägger upp länkar på skärmbilder för de olika analogvärdena från INPA så kanske någon vänlig skäl med mera kunskaper kan tipsa om vad som är i olag .

Analog 1(1)
Länk
Analog 1(2)
Länk
Analog 2(1)
Länk
Analog 2(2)
Länk
Analog 3(1)
Länk
Analog 3(2)
Länk
Analog 4
Länk
Analog 5
Länk

Ett par funderingar bara - vad betyder:
Friction Torque (Analog 1) som verkar vara häftigt överskridet?
UB Operating Hours (Analog 2(1) verkar också häftigt överskridet?

Med vänlig hälsning/Saij
Sa
440
Saij
X3 -12
Inaktuellt problem - skulle man kunna säga!!

Slog i ett par flaskor injection-cleaner och ut och "drog en repa" - vek huven över taket i XXX+ Km/h :-( himla förvånad man blir!

Jag borde nog ha stängt något mer än bara tankluckan ordentligt............

Taket satte ner sig en aning - takluckan går inte att stänga + lite bucklor på taket - bolaget löser in vraket!

Trist slut för en himla bra bil - bara p.g.a. lite slarv!

Bara ut och leta ersättare.......

Med vänlig hälsning/Saij
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.