|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! =) Vad tror/vet ni är bättre ifall man funderar på att köpa en begagnad bil? Vad brukar priserna ligga på nuförtiden? Tack! /Manray/ | |
|
Kompressionsprov är alltid bra att kolla innan man slår till på en beg vagn..Det gör varken en M-teststation eller BMW's förbesiktning(Om man inte ber om det specifikt mot en smärre kostnad såklart). Normalt är en koll av en auktoriserad BMW verkstad ändå att rekommendera före en M-test enl. mitt sätt o se. M-testen ligger runt 1000-1500kr,om jag inte minns alldeles fel...BMW's förbesiktningar var för ett tag sedan gratis men jag tror att dem debiterar lite nuförtiden. Men som sagt så beställ tid på BMW och ta ett komp.prov o ev HC och CO test av avgaserna,koll av co i kylvattnet kan oxå vara bra att ta om man kan misstänka def. topp...Naturligtvis beror det på den tilltänkta vagnens pris hur mycket man anser sig behöva kontrollera.Kostar väl lika mycket som en M-test i så fall.. Nyare BMW med 24v brukar inte ha defekta kamaxlar så ofta vad jag vet iaf.Annars är det ju oxå ett "standardfel" på dem lite äldre BMW som man bör checka. Lite nyfiken..vilken vagn är du speciellt intresserad av i första hand? Mvh Janne. |
|
|
Tack Janne för ett mycket välskrivet svar! =) Jag ska givetvis på dessa punkter du anmärkt! Frågan var egentligen generell men jag går i tankarna att köpa en M3 E36 lite senare, nästa år kanske. Tack ännu en gång! /Manray/ |
|
|
Jagar själv just nu E46 323 eller 328. Pris för ett m-test är 1100 kr om du är medlem. pris för et konditionstest är 1200 men de verkar variera lite. Båda testen gör kompressionstest med på elektronisk väg. Fråga mig inte exakt hur. Vill man ha ett "riktigt" kompressionstest så är det precis som skrivet ovan, mot tillägg gör dom det. Fördelen med att göra de på bmw är att dom även verifierar mätarställning samt kollar felkoder. Men m-testet är betydligt mer omfattande,tar 2-3 timmar. Ett konditionstest på bmw tar ca 1 timme. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.