|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena, Råkade ut når något otrevligt I fredags att bilen börja gå illa och skaka mycket på tomgång och vid låg fart när jag trycker int ekopplingen, kändes som om den gick på 3 cylindrar. Var hos BMW I danderyd o snackade med en mekaniken och han sa direct att det var Svänghjulet som var trasigt och behövdes en renovering samt en kopplingssats vad det nu betyder. Det uppskattade priset från den var ju inget jippi att höra runt 30-35k (2000k/h) tar de för jobbet. 6h o riva motorn o låda. någon som råkat ut för detta och kan berätta lite erfarenheter och kanske tips på verkstad eller någon kunnig inom sthlm området gärna. (Nu är det inte så att jag är en snål jävel men det finns ju roligare sätta att bränna pengar =)) //M | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lämna den till en allbilsverkstad som har lägre priser på reservdelar och timpenning. Är bara ocker från BMWs sida tex AD verkstad där delarna kostar ca 10.000 + arbete och de tar inte 2000 i timmen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| LUK kopllingssats:Länk. LUK svänghjul:Länk. Kolla sedan med nån trevlig verkstad om dom kan tänkas göra bytet med medtagna reservdelar. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
LUK är originalmonterat på BMW för info. Är även bra att byta kulan till kopplingsarmen den slits också, har plockat ned en koppling enbart för den egentligen kostar inget på BMW typ. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Att ha med sig reservdelar ger verkstaden rätt att lägga på 25% på arbetskostnaden, då de har en viss vinstprocent på reservdelarna också. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
sweet, manga tack för svar och fin fina länkar, var kan jag hitta kulan? Ingen här som vill ta på sig detta jobb? =) //M |
|
| Trexen:Ring runt o kolla med verkstäder. Eller åk till några lokala o smöra lite ;-). Testa o lägga upp en prisförfrågan på autobutler och skriv att du redan har delar. Då får du lite prisförslag. | |
| bytt på min 325d gick på 18000 bara svänghjulet kosta 9000 i tyskland kostar det ca 6000 för samma märke är dyrare på en 325 | |
|
Registrerade mig på AutoButler, och fick svar från en firma efter 2h, så jag googlade lite och kommer absolut inte lämna in bilen där, 4-5kk bakom sig och flest kommenterade på reco.se (I offerten skulle de göra jobbet på 4h) bara där lyser ju varningslampan |
|
| Brukar få svar från 4 verkstäder! Finns ju flera mindre seriösa verkstäder. Men tänkte det kunde vara värt ett försök. Bara googla på dom andra du får offert från. Kan dock inte tänka mig att det tar en hel dag att byta svänghjul o koppling. | |
|
Jag mailade autobutler oxå om detta. Hur byter man svänghjul och kopplingssats, av ren nyfikenhet, tanker absolut inte göra det själv =) |
|
| Kollade upp med en oberoende bmw verkstad o det stämmer 6h jobb. Åk runt o smöra lite om nån verkstad kan göra det med medtagna delar som sagt :-). Kanske kan göra vid sidan om? | |
|
Hittade lite på tuben om hur man gör: Har lite frågor ute men ej fått svar ännu. |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Länk |
|
@LseBeemmer Är du 100 på att det är denna sats som funkar på min bil (320d manuel 2009 touring, 177Hk)? Beställer i så fall =) |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Skicka till säljaren och fråga, ibland vill dom ha chassienr med mera. Men se till att du tar reda på vilken månad din bil är tillverkad så att det inte ligger i nån övergång eller nått. |
|
@LseBeemmer yes skickade det till dem och fick svaret att sök på "Please enter eBay item number 122499224454 into the search box to find the correct listing" kommer till denna då Länk vilket jag frågade 2ggr om det verkligen var rätt fick samma svar igen =) Vad tror ni bara att beställa, vill ju inte sitta med svarte petter efter att de rivit halva motorn och säger att det är fel och får göra om allt igen? //M |
|
|
Knappa in sju sista tecknen från VIN på realoem.com och leta fram artikelnumret. Jag har aldrig fått fel prylar när jag gjort så. (har förvisso aldrig bytt koppling på en bimmer) |
|
| Vad menas med VIN ? | |
| Vehicle identification number, alltså chassienummer. | |
|
Tack, Det är alltid bra o dubbel/trippel kolla innan man ska köpa något =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.