|
|
|
|---|---|
|
Dyker det upp ett inlägg till så var det förra helt plötsligt spårlöst försvunnet. Ena bromsen fram "fastnade" igår och det luktade inte godis. Ett par tvärnitar så släppte det. Plockade av oket idag och gummit runt kolven är ganska trasigt så det finns rost på kolven. Tänkte att jag byter oket och andra sidan har gummit spruckit lite grann. Kollade på reservdelar24 och det finns ok från 350:- - 2000:- typ. På denna bilden är det std enkolvsok. Hur mycket kan skilja mellan de olika oken? Är en cab så den körs enbart sommartid. Bilen är tillverkad 2000/10 Tex ridex 350:-, Bosch 650:- etc. Någon som har erfarenheter av de olika? | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Alla "lågpriskedjor" slänger ut allt de har i listorna när du uppger din bil :-) Knappt hälften av alla delar brukar passa just den modellen man söker efter. Bilderna är ofta bara exempelbilder. Så det gäller att veta vad man ska köpa, det är otroligt vanligt med felbeställningar från dessa "lågpriskedjor". Att gå efter vad de säger passar på websidorna är bara skräp, det går inte att följa. Det gäller att veta vad man ska ha. Men så är det billigt också! Det sparas en stor mängd pengar på att inte behöva se över listorna över vad ens sortiment passar till - för det är inte alltid helt enkelt. Var det verkligen bromsok du tittade på? Så det inte var bromsoksrenoveringssatser exempelvis? EDIT : Kollade själv nu, och priserna stämmer som Fredrik--- skrev. Tänk dock på att vissa vill ha stompant, dvs att du måste returnera ditt gamla bromsok. Läs lite noga om det ingår i priset eller om det tillkommer samt vem som betalar frakten för den där stompanten, eller om de inte vill ha det alls. Alla dessa ok är nyrenoverade bromsok (dvs inte nytillverkade), så det spelar inte så stor roll vad du väljer. Jag brukar dock alltid välja välkända märken, för prisskillnaden är ofta ganska liten - ibland lägger jag mig mitt emellan dvs tar ett märke som ligger i mitten. Jag köper aldrig okända märken eller det allra billigaste, för då vet man vad man får... Men exempelvis Budweg, TWR och FTE är lite billigare märken som brukar fungera bra för denna typen av komponenter. Men gör ALLTID en visuell inspektion SÅFORT du får bromsoken - kolla att det inte är några skador, luftnippeln inte är skadad eller gängorna skadade och framförallt att den yttre skyddsdamasken sitter HELT nere i sitt spår RUNTOM hela bromsoket. Har köpt ett par nyrenoverade bromsok från liknande tillverkade där denna damask inte var satt i sitt spår hela vägen runt - lätt att fixa men hade man inte gjort det så hade det bromsoket börjat kärva bara ett par år senare. |
|
Stompant brukar fungera så att man betalar delen + panten vid köp. Sedan återfår man panten när man returnerat den gamla till säljaren. Köper man från tyska handlare, brukar det INTE ingå returfrakt, utan den får man stå för själv och då är det oftast tveksamt om det lönar sig att skicka så tunga saker som bromsok, startmotorer, generatorer etc. Så räkna med panten i priset... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
300:-/ok är nog panten ungefär. Denna är utan pant. Undrar hur den kan va, om man vågar testa. Länk |
|
|
Jag kirrade 2st renoverade bromsok 2012 till framänden till min 323Ci E46 från Schmiedmann förut, för ca 1100kr utan pant - jäkligt billigt tycker jag, verkar ha sålt ut något restlager just då. Funkat kanon i flera tusen mil. Kommer inte ihåg vilken "tillverkare" det var. Vanliga standard-oken som sitter på många E36 osv. Har två 34116758113 fram-ok som ligger i Falun, damasken hade "bara" lossnat på den ena kolven men bytte båda ändå. |
|
|
Oken såg ut så här: Länk Sitter någon EAN-kod på men ingen annan märkning förutom Schmiedmann-kartongen. Kör bilen mest vintertid sedan 2014 kan tilläggas. |
|
|
Om du vill/orkar/har tid att renovera oken själv, har jag två främre bromsok med sadlar från min E46:a liggandes. Guide för renovering ligger under "Gör-det-själv"; det är ett mycket bra och ovanligt vackert mekartips - det var jag som skrev det! ;) Om det är intressant, kan du kontakta mig via "powerpost". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Var lite inne på en renoveringsstund och beskrivningen du lagt upp var riktigt bra! Hittade ett par renoverade och omlackade original ok för 1100:- utan pant så jag köpte dem. |
|
| Byter bromsvätska samtigt som oken nu och om jag pumpar lite extra på framoken behöver jag väl inte göra bytet i ordningen bakifrån och fram? Ser ny vätska fram efter luftningen. | |
|
Är inte bromsvätskan bytt på ett par år så är det ingen dum idé att byta all vätska. (Spraya på lite rostlösare dagen före) Det finns ett smidigt verktyg för att trycksätta behållaren. Nu var det ett tag sen jag bytte bromsvätska, men har för mig att det var max 1 bar. Luftman: Länk Håll koll på nivån i behållaren så du inte trycker in luft i abs-enheten. |
|
|
Jo byter gör jag men menar att normalt vid byte kör man höger bak, vänster bak sen fram. Nu körde jag fram först sen bak. Kom ny vätska ur alla oken iaf så det blev nog bra. Jag körde tvåmans show. En som pumpar och en som fyller på och håller koll på vad som kommer ut! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.