AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.777

Hjälp! Biljäveln går åt höger

Hej! Är ny här och behöver lite hjälp. På jobbet säger alla olika och jag har kommit fram till att det är en fyrhjulsinställning som behövs.

1. Jag har lexani däck (haft landsail, achilles liknande förr) tror inte det beror på däcken.
2. Bilen är en beg z4, nybesiktad. Inga problem
3. Allt började efter en okq8 tvätt...

Bilen funkr felfritt, bra bil. MEN jävlar vad den drar åt höger när man är uppe i 120km/h

Jag har ändrat plats på däcken men det blir går fortf åt höger vid 120km/h

Åkte iväg till polaren som har en däckverkstad, vi gjorde en vanlig balansering och det blev bättre. Iaf under en veckas tid

Nu så går skiten åt höger igen vid 120 uppåt och jag vill slå ihjäl biljäveln. Ska göra en fyrhjulsmätning men jag vill verkligen inte. Kostar skjortan

Någon som har andra tips??? Gärna gratis är lite händig

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Vilken bredd är det på däcken?

Hur ser slitaget ut på däcken (snedslitage etc.)?

Vad är det för fälgar?
Har de rätt inpressningsdjup?

Kan vara någon/några bussningar som är dåliga.

En fyrhjulsinställning bör väl inte kosta "skjortan" - brukar ligga runt en tusenlapp eller så!
Om det är så kritiskt med ekonomin, bör man kanske överväga en billigare bil...dessutom kommer felaktig hjulinställning att slita ut däcken snabbt = dyrare i längden att köra med fel hjulinställning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nejdå, en fyrhjulsmätning är relativt sett mycket billig - kostar bara runt 800-1000 SEK.

@Aqui : Har du haft bilen länge eller är den nyligen inhandlad?

Oavsett så skulle jag börjat med en fyrhjulsinställning, är inte allt rätt där så kan du leta ihjäl dig efter andra orsaker (kort och gott bilen kommer att slå ihjäl dig istället för tvärtom).

En hårdare sammanstötning mot ett av framhjulen räcker för att exempelvis toe-vinkeln på det hjulet kan ändras.

Oavsett är det ändåså bra att veta att vinklarna är bra, exempelvis ur däckslitagesynvinkel.

Så börja med en fyrhjulsinställning.

När det är gjort kan man exempelvis gå vidare med inspektion av olika komponenter - men detaljer kring det tar vi då...
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Likadana däck fram som bak?
Rätt däckstryck i alla fyra hjulen?
Är det bara i 120 som den drar? Inte i 90 och inte i 140?
Har du några andra hjul du kan skruva på för att prova? Vinterhjul? Något din däckpolare kan hjälpa dig med?
18 tums däck på, tror de är 235or nja inget slitage så

Vart kostat de 800kr?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
AMD Bilcenter har från 800 SEK.

Men 800 eller 1000 SEK spelar ingen roll, åk till din verkstad som du känner dig bekväm med, litar på och som är praktiskt för dig att använda.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Om bussningar och leder är slitna i chassit är det meningslöst att göra hjulinställning innan de är bytta.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Just det, bra poäng Johan B.

Jag tänkte lite baklänges och lite fel där. Onödiga pengar att göra fyrhjulsinställning om man en vecka senare hittar ett slitet styrstag.

Du har rätt...

Jag ändrar mig :-) Börja med en ytterst noggrann visuell- och känselinspektion. Gå igenom varenda bussning, styrled, kulled, hjullager, fjäderbenslager, bärarmarsbussningar, styrleder och stag.

Byt sedan vad du inte gillar eller misstänker eller tycker är för gammalt.

Därefter är det lämpligt att göra en fyrhjulsinställning!
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
En fyrhjulsinställning kostar runt 1200 kr på Speedy...har sett andra som tar ungefär samma....Gjorde en fyrhjulsinställning i våras.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Jag har själv en Z4...tyckte att den var lite nervös i motorvägsfart...så bytte fjädrar o dämpare...och dämparna var helt slut efter dryga 10.000 mil.

Gjorde en fyrhjulsinställning i våras...tycker fortfarande att bilen är lite nervös på motorväg...går dock som ett strykjärn på kurviga vägr och i rondeller.

Nästa vinter blir det ev. PUR-bussningar och nya bromsar
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Efter en biltvätt...
Jag skulle kollat en billigare variant, kolla om bromsarna på höger sida kärvar.
20 spänn för lite kopparfett o en stålborste från Rusta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.