|
|
|
|---|---|
|
Hej Nu har jag troligen hittat varför min X3 -2004 vibrerar,, Det bakersta knutkorset är helt stelt i en led och väldigt trög på andra hållet. Men ! det verkar inte som att det är meningen att man ska byta bara knutkorset, utan hela kardanen ! Någon som vet om det går att byta bara kosrset ? | |
|
Hej, När jag tittar in hos Realoem, verkar det stämma att hela den aktuella kardandelen (främre/bakre) måste bytas om bmw-verkstad skall blandas in. Å andra sidan anges det "stomme" under Anmärkningar, vilket ju måste betyda att någon i ett senare skede avser att reparera upp den aktuella enheten. Följaktligen går det att byta knutkorset, kanske inte själv och på gammalt standardsätt, men sannolikt med hjälp av någon med rätt utrustning och tillgång till reservdelen. Det blir säkert billigare än hos "Den vänlige" i så fall. /Lennart |
|
|
Om du bara hittar lösa knutkors att köpa så går det säkert att byta dessa även för hemmamekare med bara "vanliga" verktyg. Inte heller på min gamla 3.0S (E3) var det tänkt att man skulle byta knutkorsen. Dock hittade jag lösa knutkors här Länk och jag beställde dem från Mekonomen Knutkorsen var "nitade" så det var inte alldeles enkelt att byta dem men kort beskrivet gjorde jag så här: - mätte upp på tiondels mm hur knutkorsen satt. Dom nya måste sitta exakt på samma ställe som dom gamla annars får man obalans i kardanaxeln - slipade bort fastnitningen med en Dremel - demonterade knutkorsen - monterade nya knutkorsen exakt så som dom gamla satt. - Punktade fast lämpligt stora brickor (isf "nitarna") som håller fast knutkorset i rätt läge isf dom gamla bortslipade "nitarna" Det finns många filmsnuttar på Youtube som visar hur man gör (sök på tex Rear Axle U Joint) Kardanaxeln på min 3.0S blev perfekt där man inte kunde kännna minsta vibrationer efter bytet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.