AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.436

BMW 525i E61 -07 LCi Väldigt oregelbundet läckande kylarvätska!

VM
4
VMV
E61 525i Lci -07
Tja!

Som rubriken lyder så här jag en e61 som läcker kylarvätska väldigt oregelbundet..

Ena stunden kan man köra hundratals mil innan påfyllning behövs och andra stunden så kan det räcka med enstaka mil.

Har haft in bilen dels på en lokal meca verkstad och även på en auktoriserad BMW verkstad, där bilen har provtryckts och diverse andra felsökningar gjorts men utan att något fel hittats.

Någon som har/haft erfarenhet av samma eller liknande problem?

Hej,

Påfyllningens lock ligger nog illa till.

Dels är det en standard felkälla dels sätter väl provtryckarna sin anslutning just där? D v s vid tryckprovningen tar man inte hänsyn till just detta lock, eftersom det är avlägsnat.

/Lennart
VM
4
VMV
E61 525i Lci -07
Känns inte som att problemet ligger i locket.. då borde man väl se att glykol läckt ut?

Varmkörde bilen imorse och när jag sen stog på tg och rusade motorn ett par ggr så tyckte jag att det började lukta lite mysko i kupén..

Eftersom Den Vänlige gjort en provtryckning utan att hitta något (de lägger väl på tryck och ser om det sjunker, alternativt om vätska börjar synas?), tyckte jag att just locket - som ju inte finns med i den undersökningen - kunde vara orsaken. Locken ger upp.

Att det inte läcker ut vätska under bilen, när den står stilla, kan ju bero på att det s a s läckt färdigt och vätskenivån i expansionskärlet kan ju ha sjunkit då.

Men känner du lukt av glykol i kupén nu - men inte tidigare? - börjar läget ju klarna.

/Lennart
VM
4
VMV
E61 525i Lci -07
Ja det är väl så det går till vad jag förstår, så din förklaring låter ju inte helt orimlig. Kanske ett nytt lock kan vara en klok första "lösning" att börja med.

Någon slags lukt kommer det, sen om det är glykol är jag inte 100% på men med största sannolikhet är det väl glykol?

Tidigare har jag ej uppmärksammat någon lukt - nej.

Glykol har sötaktig lukt. Inte illaluktande, bortsett från att den ger obehagliga vibbar eftersom den inte bör finnas.

Så här års börjar AC:n ju jobba lite mer. Den kan släppa obehaglig lukt, om det finns mögel i luftsystemet.

/Lennart
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Sitter det en kylvätsketempgivare nere på kylaren på LCI oxå? Kolla in om oringen på den har gett upp. Jag känner igen symptomen från min 530ix 06 nämligen

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
VM
4
VMV
E61 525i Lci -07
Tack för svaret!

Vet faktiskt inte om det sitter en tempgivare nere på kylaren..

Vart någonstans på kylaren bör den isf vara? Och hur gör jag lättast för att kontrollera den?

Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
På passagerarsidan under kylarslangen om jag inte missminner mig. Är det blött eller glykolkladdigt så syns ju det.
Pe
77
Pelvan
Bmw 525IXa Touring 2006 M-sport
Audi Allroad B8
Bmw 2002 1973 med dubbla dellortos för välljud.
Köp RLD2 som är flourescerande medel på ebay samt en UV-lampa, för småpengar. Slå i medlet och kör en runda. Med UV-lampan kommer du lätt hitta läckan - som lyser ilsket grönt. Funkar faktiskt för bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.