|
|
|
|---|---|
|
Har pratat med försäkringsbolagen om att försäkra en 735iAL -90. Premien blir hög pga stor risk för stöld säger de, 6000-8000 kr bara för stöldförsäkringen. Hur stor är egentligen stöldrisken när man har larm och startspärr på en tolv år gammal bil som kanske är värd mellan 30- och 40.000 kr? Jag föreslår att ett försäkringsbolag ger försäkringstagaren möjlighet att själv välja ett belopp som bilen är värd vid en ev. stöld. Försäkringsbolaget bestämmer ett tak, och jag kan sänka ersättningsbeloppet med sänkt premie som följd. Premien skulle förslagsvis kunna vara 5 - 10% av vad jag anser att bilen är värd. För inte stjäls väl så mycket som 20% av alla bilar varje år? Var kan man för övrigt finna statistik över bilstölder? Mvh /Ola | |
|
Molpe, Jag förmodar att delkaskomomentet kostar ca 6-8 kkr, inte själva stöldförsäkringen. I delkaskomomentet ingår som du säkert vet även brand, räddning, rättsskydd och glas utöver själva stölddelen. Jag tror att både glas och brand står för en stor del av ovanstående kostnad med tanke på stenskott brandrisk etc. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.