AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.532

elektrisk gaspedal

ra
28
radioten
BMW 525i Touring-06
Hej hittar inte exakt det jag söker så jag startar en ny tråd.
Har en BMW 525i 2006 med motor N52-B25A med elektrisk gaspedal. Och det är där mitt problem ligger. Tycker bilen är slö när jag tycker på gaspedalen. Men när jag aktiverar farthållaren så är det nästan jag blir mörkrädd för bilen blir som en annan bil. Pigg så i i h*vete när jag ökar hastigheten via farthållaren . Kan det vara fel resistans i pedalen så kontaktsprej eller en ny pedal hjälper? Om det blir en annan pedal(från bildelsbasen) är det bara att skruva dit den eller måste den som allt annat registreras i bilen.?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Läs av felkoder och passa samtidigt på att läsa av värdena på poteniometrarna på gaspedalen. Då vet du om du ska byta pedal eller ej.

DOCK om det vore fel på gaspedalen tänds varningslampa och motorn går bara att fisköra.
ra
28
radioten
BMW 525i Touring-06
Har inga felkoder på gaspedalen. Det var bara det att bilen blev fasiken så mycket piggare i Accelerationen då jag ökade farten via farthållaren. Kan resistansen i gaspedalen gå ner så pass att när jag trycker ner pedalen så tar det längre tid innan gasspjället öppnar jämfört med farthållaren som jag förmodar går utanför gaspedalen och öppnar gasspjället direkt efter vad det är för hastighet på mätaren. För felkoder får jag väl om det är nästan helpaj i pedalen
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nej. Båda givare i pedalen måste alltid stämma exakt annars går styrenheten i panikläge direkt (man vill inte att bilen skenar t.ex.). Däremot kan ju någon ha lagt ett hårdkokt ägg ellet varför inte nån sten under pedalen så att den inte går i botten??

Om du kan läsa felkoder kan du också läsa av momentanlast. Kolla och jämför.

Det finns en funktion också som känner av om gaspedalen fastnat, den kan strypa bort gaspådrag. Det är långsökt här. Kryp ner och kolla att pedalenfysiskt verkar röra sig fritt i båda ändläge.
ra
28
radioten
BMW 525i Touring-06
Tack så länge. Ska lägga mig ner och kolla hur det ser ut vid pedalen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.