AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.744

Fel på växellåda e53 4.4?

Hej!

Jag var idag och kollade på en x5 idag. En sak som jag anmärkte på (och som säljaren informerade om) var; när bilen har stått parkerad och den växlar upp på andra växeln så "hugger" den - ingen mjuk växling med andra ord. Detta uppstod endast vid första uppväxlingen vid start, jag märkte ingenting annat som krånglade med lådan.

Någon som har en aning om lådan är på väg att ge upp eller om det bara är ett mindre fel som man kan leva med?. Borde vara bra att ha lite mer kött på benen innan man köper grisen i säcken.

Bilen är en x5 4.4i -04
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej kolla om oljan är bytt i lådan. Annars är nog ett byte det första man provar
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Hej!
Jag har precis köpt en sådan bil, den har exakt detta fel. Tyvärr så är det inte okänt om man söker på forum. Det indikerar att något inte är som det skall med lådan, det finns dock många som kört med det ganska länge, enligt vad jag sett så verkar det finnas en lösning nu genom att man byter några delar, något som ser ut som en 8 samt två saker till... (skäms, låg och läste halva natten och kommer inte ihåg vad de andra delarna hette, när jag läst på igen skall jag uppdatera detta). I mitt fall och efter en del mil i min "nya" bil så finns det några flera tillfällen när lådan uppvisar tveksamheter, dock väldigt få och sällan.

Bara av nyfikenhet, vart var du och provkörde (jag undrar nämligen om det var den bilen jag köpte :-) ?

Oljan är nog inte bytt.... inte hittat något papper eller notis om Det, tänkte byta den snarast.

Wallefora; det är inte samma bil iaf, då jag köpte den förra helgen😀.

Hur som haver har jag under veckan bara märkt det en gång hittills. Dock märker jag att när man trycker på pedalen förbi botten på knappen där "extra kickdown" eller vad man nu vill kalla det så växlar den inte upp, utan den går in på rödmarkering och man får släppa gasen för att den ska växla upp. Händer inte annars vid vanlig kickdown.

Jag ska byta olja och kolla på grejerna du nämnde Walle.
He
1
Herkis
530i E39 Touring -01
2002 Tii -71
X5 E53 4.8is -05
Hej Walle har du eller någon annan i forumet kommit på vad som skulle bytas vi växellåds problemet nått som såg ut sem en 8 och två saker till har nämligen
samma problem med min x5a 4.8is det har gått så pass långt att det inte går att
få i Backväxeln den typ finns inte eller att växelläget inte går i .
tacksam för svar av någon.
MVH Kalle

Herkis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.