AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
769

"Kokande" batteri 330xi

fr
46
fredrik22
330xi touring-02
Hej, detta kan man säga är uppföljning till en tidigare tråd som avhandlade fel på generatorn i min 330xi -02.
www.autopower.se/forum/topic.asp?id=301135

Har tänkt att införskaffa en begagnad generator. Tills dess har jag kunna köra med bilen, åtminstone kortare sträckor, och verkstaden jag hade bilen inlämnad på för felsökning sa att det inte är några problem att använda bilen eftersom generatorn trots allt laddar enligt deras mätningar - trots att batterilampan lyser frekvent.

Idag var jag iväg med bilen för ett ärende ca. 3mil tur och retur. På vägen hem tyckte jag att det började lukta typ olja eller liknande i bilen, vilket dessutom tilltog.
Väl hemma lyfte jag motorhuven men kände ingen doft därifrån. Men i bakluckan luktade det desto mer. Jag tog bort panelen för att komma ner till batteriet varpå det sipprade gas från batteriet som dessutom var hett. Batteriet har alltså "kokat".
Kopplade ut batteriet.
Givetvis inser jag att det hela hör ihop med den trasiga generatorn.

Innebär detta kort och gott att även batteriet nu är "kört". Dvs. att jag även måste skaffa ett nytt batteri i samband med generatorbytet!?
Läst någonstans där någon råkat ut för liknande problem där man sa att batteriet inte behöver vara kört bara för att det "kokar", utan snarare generatorn...
Hej,

Jag hade en gång en Saab, där generatorn kokade ur batteriet helt, så att det till slut inte erbjöd den för generatorn nödvändiga resistansen/belastningen. Då inträffade det som händer om en vanlig generator blir obelastad: en spänning på ca 1000 volt byggs upp och all elektronik som råkar vara igång blir aska.

Innan detta hände, kändes ibland en svag lukt av svavelväte, det som du kanske kände som oljelukt, men den förstod jag då som kommande från något annat, utifrån, från någon industri. När lampan tändes, trodde jag att det var tok på laddningen och slog av ljuset för att spara ström. PANG! Ljusomkopplaren smällde till och rykte, instrumentpanelens alla lampor blinkade och till slut dog.
Generatorn var nybytt, en utbytes, men jag kunde aldrig leda i bevis att den var skyldig.

Så när jag läser din trådstart, får jag lite rysningar. Jag tycker faktiskt att verkstaden tog lite lätt på problemet där. Ett nytt batteri, till ett av verkstaden subventionerat pris, hade jag nog satsat på.

/Lennart
fr
46
fredrik22
330xi touring-02
Tack för svar Lennart!
Det lät inte roligt detta. Jag får hoppas att elektroniken klarat sig...

Vad jag förstår så har alltså även batteriet tagit skada av den trasiga generatorn genom att den "kokat"!?
Det räcker sannolikt alltså inte endast med en ny generator!?

Mvh
Fredrik
När detta hände min Saab, dog bilen helt. Motorelektroniken fick bytas ut bl a.

Om din bil fortfarande går normalt, är det nog lugnt. Men att byta ut batteriet, om så bara för säkerhets skull, tycker jag känns som det enda rätta. Svavelsyran koncentreras genom att vatten elektrolyseras bort under värmeutveckling. Till slut blir det för mycket och batteriet kokar.

Detta gäller framför allt tidigare normala, enkla, batterier, sådana som gick att fylla på vatten för att kompensera. De numera standard, underhållsfria, har en större motståndskraft - jag vet inte hur den åstadkoms - men om ett sådant kan fås därhän att det kokar, vet jag inte hur, eller ens om, det kan återställas. Ett byte känns för mig som rätt åtgärd.

/Lennart
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ett slutet batteri återvinner gasen, dvs den kondenserar inuti batteriet och droppar ner igen. Men kokar man (alltså överladdar för mycket) ett sådant batteri öppnar en ventil och släpper ut trycket. Då har batteriet permament förlorat elektrolyt.

Byt generator (eller spänningsregulator) och batteri.
fr
46
fredrik22
330xi touring-02
Ok, tack för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.