|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis köpt en gammal 530 I. Idag efter att jag slagit av motorn, tändes symbolen för låg oljenivå, jag har letat som en galning efter oljestickan, men jag kan inte hitta nån. Ska den kanske inte ha manuell sticka? Jag kan se nivån inne i bilen, och den ser bra ut, och larmet om låg oljenivå, är inte nåt som kommer fram varje gång bilen slås av. Så frågan är, har min oljesticka och rör "ramlat" bort, eller skall det helt enkelt inte finnas någon? Tack | |
|
Hej, Finns tyvärr ingen oljesticka. Oljenivån mäts med en sensor i tråget. Kanske är en sensor som har fått spunk? |
|
|
Kan det vara så att nivån ligger precis över min, och under körningen skvalpade oljan till lite i en kurva och sensorn aktiverades, och sedan när bilen står helt still så ligger nivån precis över min. igen ? Eftersom jag inte har aktivt larm nu, så vill jag ju inte riskera att överfylla motorn med olja ifall det bara är sensorn som "spökar". Jävligt dumt av dem att inte ha vanlig sticka också. |
|
|
Ja väldigt dumt att de tog bort oljestickan. Men vad visar mätaren? Mellan Min och Max... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Nu visar den låg nivå, jag lyckades göra en mätning, Tidigare var det bara en bild på tråget och texten OK. Det är nog inget fel, bara fylla och köra. |
|
|
JAg gjorde en ny mätning innan jag skulle fylla. Då visade den jäveln att nivån var max. Är det vanligt att sensorn jävlas på de här bilarna ? NU vet jag ju inte hur det står till med nivån eftersom jag fått olika besked. |
|
| När byttes oljan senast? Kan ju vara en bra idé så du vet att det finns olja i bilen. | |
|
Ja du vad säger man så dumt att utan sticka jag hade inte chansat byt givaren samt olja direkt. Lika dant men tempgivaren som pumpen gärna går på på tex n52 motorerna Jag hade tänkt lämna in min bil i januari för att byta pump å termostat när det ändå var dax för olja för det är så vanligt fel men vad hände förra veckan :P Jo pumpen gav upp på motorvägen fick ta bärgare så böt givetvis termostaten då också 8700 kr men glad att ändå att motorn klara sig var orolig över det därför jag tänkt byta i föregående men gick bra denna gång. Min pump gav upp vid 14700 mil. |
|
|
Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.