|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vänder mig till detta forum då jag nyligen införskaffat mig en BMW 330 Ci av årsmodell 2005 som i skrivande stund nyss passerat 15.000 mil på klockan. När jag kom hem från en cirka 6 timmar bilfärd från Borås efter mitt köp så märkte jag när jag öppnade förardörren medan motorn fortfarande var igång att ett relativt högt tickande ljud kom från bilen. Jag tänkte inte mer på saken utan stängde av bilen och den stod sedan under natten. Morgonen därpå startade jag bilen och inget ljud kunde höras från bilen, skönt tänkte jag. När jag sedan kom till mitt jobb, och bilen har nått arbetstemperatur så är det tickande ljudet tillbaka igen som ett brev på posten. Ljudet hörs bäst om man lyssnar från vänster hjulhus i fram. Det verkar även som att ljudet uppstår när kopplingen är intryckt, tickandet avtar när jag släpper upp kopplingen i friläge. Detta stör mig inte under färd i bilen men kan kännas pinsamt vid ett rödljus då jag har kopplingen nedtryckt och tickandet kan då höras av passerande åskådare. Bilen är i extremt fint skick i exteriören och då vill jag ännu mindre åka runt med detta tickande ljud, känner mig förtvivlad då jag inte är så kunnig och efter ett par googlingar med skräckexempel på reparationskostnader så undrar jag, är detta något som låter allvarligt? Vad kan det bero på? Jag chansar här innan jag åker in till BMW och pengarna börjar rinna ur börsen. Väl mött, Joukka | |
|
Bör även tillägga att ett svagare konstant tickande ljud kan höras om man lyssnar noga. Detta tickande avtar aldrig. / Joukka |
|
|
Hej, det här kan vara ett longshot. Verkar tickandet komma ifrån motorn? Om du öppnar motorhuven och hör något rasslande tickande så kan nedan vara en teori bland många. Ta en pinne eller kvastskaft, något i trämaterial ett par dm långt. För den runt på olika punkter i motorn och lägg örat till. Eller där du upplever att det tickar ifrån. Det fungerar som ett stetoskop. Man får träna lite. Om det gått 2500mil mellan oljebytena som det kan vara så kan det samlas slagg, sots, oförbränt bränsle mm i oljan och då fastnar det skräpet i de trängsta delarna av oljekanalerna, det brukar vara kring vanosenheten samt i de hydraliska ventillyftarna. Man brukar kunna säga att olja är billigare än metall och det är inte fel att byta olja en gång om året eller var 1500 mil om man kör mer på ett år. De rekommendendationerna är de vi brukar lämna härinne, BMWs är en annan. Du kan lyfta på oljelocket och titta om det finns "klegg" på insidan av locket. Då finns det sånt på ett annat vis i motorn. Titta även på oljestickan, om oljan är mer svart än "oljeljusbrun" så är det bytesdags. Serviceboken berättar hur bilen är servad förut. Det jag brukar göra då jag köper en begagnad bil är att hälla i ett medel som heter Omega 907, säljs av Smörjteknik i Gävle. Det är ett additiv som hjälper oljan att lösa partiklar som kanhända inte vanlig syntetolja löser. Det kan räcka med ett vanligt oljebyte men det medlet kostar lite i förhållande till ett oljebyte. Jag brukar köra en timme eller två med medlet men rekommendationen är tio minuter. När man lossar oljepluggen, som är metallisk, så ser du eller meken om det finns metallpartiklar på pluggen eller kommer ut när man tömmer ut oljan, då är det något med tickandet som har med mekanisk förslitning att göra. Jag tror och hoppas den risken är minimal. Lova kan man inte göra men jag har en magkänsla på 20 års BMW-ägande att det rimligen är skit i kanalerna. Om du kan lokalisera tickande lite mera, kanske fota stället och lägga upp blir det lite enklare. Kolla med de som sålde bilen och föregående ägare om det går om de vet något. Om bilen har stått länge på en bilfirma kan det med fastna skit i systemet enligt ovanstående teori. BMW är inte så dyra på oljebyte, bromsar och lite annat. De har något som heter Value Service, rabatterade service för äldre BMW:s. Kolla så ser du www.bmw.se Mvh Asken |
|
|
Tack för svar Asken! Detta skall kollas på närmre som du beskrivit med hjälp av en mekaniker på måndag, för att få ett utlåtande vad det kan vara. Vad jag kunnat tyda på serviceboken är att den blivit kontinuerligt servad sedan -05 av auktoriserade firmor, däremot gjordes den förra servicen 2015, alltså 2 år sen men då efter bilen gjort 1000 mil. Det vi hittills gjort är att byta oljefilter + olja och låtit bilen kontrolleras av en verkstad i samma veva om någon värmeplåt eller liknande varit lös under bilen, och då bidragit till skrammel men detta var inte fallet. Jag ska försöka få upp ett klipp på missljudet och ta hjälp av en kompis för att lokalisera det. Jag skriver igen så fort jag vet mer. Väl mött, Joukka |
|
|
Ut och kör 10 mil, gasa hårt emellanåt om inte tickande ökar tvärt. Sen hem och lyssna igen och jämför. Gasandet kan leda den nya fräscha oljan att kanhända ta en del partiklar till filtret. Titta på färgen på oljan före och efter körningen. Asken |
|
|
Då du skriver att tickandet har ett samband med nedtryckt koppling, skulle jag tippa på urtrampningslagret... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej igen! Ber om ursäkt för att jag tagit lång tid på mig att återkomma i ämnet. Min bil har nu varit in och ut på verkstad, uppe på lift och det har knackats, skakats och Gud vet vad. Ingen verkstad säger att de kan hitta något som är löst och inte heller vet vad ljudet kommer ifrån. De har uteslutit uttrampningslagret då det inte alltid låter, vilket de sa att det borde göra om lagret är dåligt. Det jag kommit fram till själv är att det "tickande" ljudet egentligen är ett metalliskt skrammelljud, bara att ljudets tempo är lågt vid stillastående. Jag märkte detta när jag åkte i stan med rutan nere och gasade, då hörde jag vid 2000 rpm att det rasslar till. Det låter för jävligt om man lägger i 2an och låter den rulla på dragläget, då låter det som nåt ska lossna. Jag parkerade bilen och la mitt huvud under förarsidan och gasade med handen, rasslet verkar komma mellan framhjulen? Har någon någon idé om vad detta rassel kan vara? Två verkstäder har sagt att ingenting sitter löst, kan det vara något i avgassystemet? Katalysatorn? Något annat dyrt? *suck* Väl mött, Joukka |
|
|
Staget som håller avgassystemet som är fäst i växellådan är en klassiker - övre klämman rostar sönder och behöver bytas var tredje år eller så. Metalliskt skrammel vid vissa varvtal... Kan vara lite knepigt att se då det är övre klämman som ger sig - skyms av staget och själva avgassystemet. Men om man känner med fingrarna och kollar noga och rycker lite i avgassystemet, brukar man upptäcka det. Skitmaterial i staget men kostar iofs inte så många kronor hos BMW och är lätt att byta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är detta stag som jag menar; Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för ditt svar Johan B! Detta låter väldigt intressant, ska ta mig till BMW och hämta ut reservdelen snarast. Skulle det inte vara staget som är problemet så har jag ju ändå förhindrat ett problem inom snar framtid. :) Återkommer med svar när detta är åtgärdat och bytt! Väl mött, Joukka |
|
|
Vilket nummer på ritningen är specifikt den del som brukar rosta? // Joukka |
|
|
Nr. 2 & 5, det rostar där staget klämmer om själva avgasrören. Troligen värmen som gör att processen sker/börjar just där. De stagen får man byta med jämna mellanrum pga. urkass materialkvalitet/ytbehandling. Inte dyra men irriterande att det är så kass kvalitet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.