AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.183

N53 NOx problem - tips för åtgärd?

ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
Hej!

Jag har som många andra nu också fått felkoder för bl.a NOx sensorn på min 330i 2008. Har fått utdrag från servicehistoriken och ser att sensorn samt en massa annat bl.a högtryckspump, tändspolar, injektorer etc var utbytt 2011 då bilen gått ca 5500 mil. Nu har den gått strax under 10 000 mil och det verkar dags igen.. Bilen går i övrigt bra, jämt och fint men drar ganska mycket bensin, speciellt i stan (förbrukning mellan 1,5-1,8 l/mil i stan, runt 1,2 landsväg...) Bilen gick också igenom besiktningen nyligen utan anmärkning.

Följande felkoder har jag läst ut med Carly:

0029F3 Fuel pressure sensor, electric
0030E9 DFE Failure / Nitric Oxide catalyst aging
0030DA Nitric Oxide Sensor
002B07 Differential pressue sensor intake manifol
002B06 Accelerator pedal module, pedal sensor 2,
002AFB Intake manifold pressure / Intake air temp,

Så mina frågor är därför:

1) Är det någon risk med att åka vidare med dessa fel?

2) Om det ska åtgärdas, var gör man det då bäst? Jag bor i Göteborgsområdet och kollade med BMW Mölndal (Bilia) och Mechanum. De vill ha ca 1500 kr i felsökning (trots att jag presenterat koderna för dem) sedan tillkommer arbetskostnad för ev åtgärd. Om man säger att de bara ska byta NOX sensorn, då kostar det nästan 7 tkr! Detta verkar ju vara ett ganska vanligt fel som diskuterats flitigt på forumet och borde väl vara något de flesta BMW verkstäder känner till? Något tips om vart man bör vända sig?

3) Var bör reparation av ovanstående kosta? Kan det finnas chans att BMW tar en del av kostnaden då det är ett uppenbart fabrikationsfel? Vart vänder man sig i så fall? Maskinskadeförsäkringen har tyvärr gått ut då bilen är över 8 år gammal..

Är mycket tacksam för hjälp!

Mvh
Martin

Dr
362
Drib
325i-08
Hej,
Jag har i princip samma felkoder och kommer inte göra något. Nackdelen är att den drar typ 15% mer bränsle med trasig NOx-sensor...(Nu drar min 0.84 med trasig NOx och 0.71l/mil innan med en fungerande NOx-sensor; undviker stadskörning)
Mina svar på dina frågor (vad jag anser):
1) Nej, snarare tvärt om. Bilen går aldrig i lean-burn mode och får således lägre förbränningstemperatur.
2) Ganska enkelt att byta själv (NOx-sensorn). Den är placerad typ halvvägs in på avgasröret. Tror det var 22mm nyckel du behöver för att lossa NOx-sensorn.
3) NOx-sensorn är extrem dyr, typ 7' (som du skrev). Ganska enkelt jobb, så arbetskostnaden borde inte bli speciellt hög ...BMW lär väl inte stå för någonting)

Tyvärr inget komplett svar, men någon annan här kanske kompletterar...

Är HC 000, CO2500 0.0 och lamda 1.00 så är väl allt bra och bara köra vidare. (Kräver dock att motorn o katalysatorn är varmkörd)

Tycker dock att din förbrukning verkar vara för hög. Automat?
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
Tack för ditt svar! Då tror jag att jag kör vidare en stund till! Kör inte så långt per år så det skulle ta väldigt lång tid att tjäna in kostnaden för byte.

Alla värden som du skriver är de jag har och det var ingen anmärkning på besiktningen :-)
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
NOX sensor ebay: Länk

Surf Or Die!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.