AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
978

F31: nya backdäck, bilen spårar

Mr
59
Mr.Chang
118i-2017
320dA Touring-2014
Har varit nöjd med mina originaldäck pirelli p zero run-flat men då bakdäcken vart slut så byttes de till goodyear eagle f1 asymm.2 run-flat. Nu upplever jag att bilen spårar och är inte lika stabil så som med original. Frågan är då, kommer det att bli bättre när även framdäcken byts till goodyear? eller ska jag skaffa nya pirelli originaldäck som jag faktiskt är nöjd med?

Däckprofilen är: bak 255/35/19 fram 225/40/19. Luftryck i bakdäcken 3.2 bar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen ligger huvudproblemet i att du har blandat olika däck fram och bak - en "dödssynd" när det gäller BMW, då det oftast leder till just "slingrighet".

Sedan blir nog problemet större med färska däck bak med större mönsterdjup (mer flex i gummit) i kombination med slitna dito fram med styvare gummi.

Jag skulle satsat på nya framdäck som är likadana som de du la på bak!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att mixa däck mellan fram och bakaxel låter som en dålig idé och just spårande är ju ett av de möjliga symptomen.

Det du borde gjort var att bytt alla fyra samtidigt till vanliga däck, icke run flat. Det hade gett dig komfortablare däck till lägre pris.

Nu är nog bästa alternativet att även byta framdäcken till samma typ som bak så du får samma däck runt om.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Hur mycket mönster är det kvar på framdäcken? Om det är mycket kvar så är ett alternativ att köpa ett par Pirelli bak, och spara GY tills du slitit ner fram+bak. Då lägger du tillbaka GY bak och köper motsvarande GY fram.
Mr
59
Mr.Chang
118i-2017
320dA Touring-2014
Tack för svaren, jag ska kolla mönsterdjupet fram. Inser att jag borde nog ha köpt en uppsättning lätt begagnade pirelli run-flat till halva priset istället. Men nu lutar det åt nya goodyear fram så att det blir samma fabrikat runt om.

Mjukt gummi bak = nya däck enbart bak, ger alltid detta "flaxande".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.