|
|
|
|---|---|
|
Köpråd gällande ny bil. "Vågar" man köpa en dieselbil idag med tanke på allt som står i media om man planerar att ha bilen en längre tid ( ~5 år) Länk Länk Det är redan förbud i vissa stora städer, samt höjd skatt på dieselbilar i så kallade ”bonus malus systemet”. Ska man vänta något år och köpa en 540i eller gå på en 535d F11 LCI(2016-2017) Vad skulle en 535d LCI kosta i skatt efter 2018? Skatten nu är redan 3866 kr på en xdrive. 164 g/km | |
|
G30/31 är alldeles för fin i mitt tycke för att belastas med en dieselmotor. 540i är givetvis överkvalificerad rent prestandamässigt, men jag valde den ändå på grund av den överlägsna gångkulturen. Den stora frågan, fortfarande, är hur snabbt de rena elbilarna kommer. Batterierna måste erbjuda en betydligt högre entalpi för att klara såväl värme som kyla i kombination med en realistisk räckvidd dock. Kina har nu drivit Volvo till åtaganden från 2019 man helst sluppit ta på sig - men visst, elbilarna lär knappast försvinna och kanske en tidsfråga innan de blir dominanta på marknaden. |
|
|
Skattehöjningarna som diskuteras kommer kosta dig cirka 6 tusen extra på 3 år. Det är väl vad värdeminskningen lär bli i månaden... ------- //Lövet |
|
|
Det senaste jag läst om Bonus Malus var ju att skattehöjningarna bara avser nysålda bilar när systemet införs. Så köper du en bil idag kommer den inte få Bonus Malus skatten utan bara normal fordonsskatt. Dieselförbud i städerna är ju en annan femma, dom drabbar värst på gamla bilar. Jag vet inte men jag skulle gissa att 535d är EURO6 klassad så den lär få köra i stora delar av Stockholm om man tittar på de senaste förslaget. Gamla Stan var väl undantaget där det krävdes elbilar eller typ vätgas? Men om jag fick välja mellan F31 535d och G31 540i är ju valet enkelt ändå. Nyare bil med en helt fantastisk motor, bara att köpa. /DJ |
|
|
Tack för input. Kanske bäst att ligga lågt och vänta något år för att hitta en 540i ev 530i (G31) till kurs. Jag var sugen på att byta bil nu i sommar eller efter sommaren, men det kanske bara är dumt att köpa en 535LCI -16 med ca2000 mil på mätaren. Finns det några siffror på faktiska förbrukningen på en 540i? Borde ligga kring eller över litern i stadskörning vilket är mer än en diesel. |
|
|
Mer än en diesel borde den definitivt dra, annars har ju en dieselmotor inget plus alls. Men den merkostnaden är kanske en lite sak i den totala ägandekostnaden om man istället uppskattar bensinsexans gångkultur, varvillighet och ljud. Kan nog vara klokt att köra din nuvarande bil 1 år till och sedan få G3X istället för en nyare version av samma som du har idag. |
|
|
Sant Grelle! Tänkte man slipper lite barnsjukdomar om man köper LCI. F11 hade ju många problem. G31 kanske också har massa "småfel"? :( Jag såg även att det fanns sound-kit till 540i. Länk Länk |
|
|
Svaret beror i mångt och mycket på hur mycket du kör och vilken typ av körning du har, var du bor och tänker köra, samt vilken typ av motorgång du gillar. Har du funderat på laddhybrid? BMWs dieselmotorer from MY2014 är Euro6-klassade, så dessa kommer få köras på de allra flesta ställen som bensinmotorer kommer få köras i många år framöver. Diesel som bränsle kommer också finnas kvar under många år framöver. Samtidigt så väntar jag bara på att partikelproblemen med direktinsprutade bensinare kommer "explodera" i medierna och det är bara en tidsfråga innan det kommer partikelfilter även på bensinmotorerna. Vad gäller den extra skatten så gäller den bara de första tre åren enligt nuvarande förslag, och bilar som registreras from 1/7-18 om jag minns rätt datum. F10/F11 genomgår en mycket kraftig prisjustering för tillfället, oavsett vad Ulf530 tycker/tror/hoppas/vill, och där har nog inte botten nåtts ännu. Samtidigt är nu F10/F11 signifikant billigare än motsvarande G30/G31. Slutligen, en bilmodell är aldrig så bra och felfri som just när den läggs ner, men steget upp till nästa modell är likväl stort. :) |
|
|
Jag bor i Umeå så det blir lite mil. Den enda laddhybrid som finns blir väl 530e iperformance finns väl inte som touring? Jag har bara sneglat på 540i på grund av dessa rykten om dieselbilsförbud samt straffskatt. 530xdt G31 skulle också fungera om man får köra överallt i Sverige. Som du säger F11 kommer nog sjunka mer och mer! Jag har kollat efter en 535LCI ett tag, jättemånga lagerbilar är svårsålda och prissänkta. Din sista mening.... Där är jag velar! |
|
|
Min nästa bil blir en 540i Xdrive, resonerar lite kring eventuellt dieselförbud och enda alternativ till en 530d är 540i. Tyvärr finns det för många miljöfanatiker där ute med makt.... Crille |
|
|
Jag tycker det verkar sunt resonemang att vänta något år. Dels för att då får du reda mer om kommande budget 2019 och hur politikerna tänker då, en känsla för vart samhällsekonomin tar vägen(nu: börsen på alltime high, det säljs Ferraris och konst på Christies på alltime high och mycket till belånade pengar, rekordpriser på bostäder osv) samt att du inte köper de första årsmodellerna av en ny modell. 2010 och tidigare var "regeln" att körde du mer än cirka 3000 mil per år så lönade det sig att köra dieseldriven bil annars var det bensin som gällde. Samt även i ett fåtal senare fall E85 och biogas. Sen började försäljningen av snåla dieselbilar öka och för fem år sedan och framåt låg den mot nivån som gäller i övriga Europa, 60% av nybilsförsäljningen. Beskatta bilägare är politikernas favorit alla gånger. Problemet blir bara att när förbrukningen minskar med 40% sett över tid, då blir också skatteintäkterna 40% lägre. Fordonsskatten är egentligen inte lika påverkande som soppapriset för skatteintäkterna. När det nya fordonsskatteförslaget gått igenom kan man ge sig på att intäkterna blev inte vad de tänkt sig, utsläppen blir högre och skatteintäkterna för soppan lägre. Snåla dieselbilar kommer fortsätta nått år till innan bensin och annat kommit tillbaka. Soppa beskattad mer vid pumpen är nog verklighet kring 2020 eller så. Tyvärr ska tilläggas men jag hoppas verkligen det inte blir så. Vad hade jag köpt för bil enligt denhär teorin? Tittar man på begbilar på bmw.se eller bytbil.com hittar man ett fåtal bensindrivna nyare 5-serie nu när alla vill ha bensin. Länk Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.