|
|
|
|---|---|
|
Länk Den delen kostar $15.61 enligt realoem. BMW ska ha 671kr för samma del! WHAT??? | |
![]() 13.401 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ok, här får nog jag också medge att det var lite i överkant. Riktpris för den delen hos BMW i USA är $60 (runt 550 SEK), så det ligger i nivå med det iallafall. Annars håller jag med att man ofta kan ta priset i ETK och multiplicera med 10 så får man en ungefärlig kostnad - men av erfarenhet vet jag att det även kan slå hej vilt åt båda hållen. |
| 55€ hos Leebmann, 43€ hos Litauerna. Frakt från Litauen typ 12€? Länk | |
| Ok, mao är det realoem som har priset fel då. Men det är ändå jäkla dyr isoleringsdel med tanke på att de övriga bitarna kostar typ 40-50kr styck. | |
Fel och fel, ingen säger (inte ens realoem.com) att priserna är korrekta. realoem.com lägger bara upp en kopia av BMW's ETK (dvs deras elektroniska reservdelskatalog). Sedan kommer priserna i helt separa datafiler som man kan ladda in in ETK och sätte priserna på de olika delarna. Dessa datafiler är olika från länder till länder och uppdateras kontinuerligt (ibland går priser på olika reservdelar upp, ibland går det ned, ibland kanske inte dessa uppdateras lika ofta som de ska, osv, osv, osv). Men håller med, det är inte alltid logik i prissättningen. Ibland är det positiv överraskning, ibland negativ överraskning :-) |
| Ok fel var väl fel ord... Men det "avvikande" priset... | |
Ja, "avvikande" var ganska bra :-) Schmiedmann brukar ha priser väldigt nära BMW (på originaldelar såklart och framförallt de som de inte har i lager utan beställer hem från BMW). Lite udda att vänster #1 kostar typ 339 SEK Länk medan höger kostar typ 669 SEK Länk |
| Tror ni att man skulle kunna ersätta denna isolering själv med något? Isolerar den bara ljud eller är det en värmeisolering, jag vet att den ligger över huvudsäkring/kopplingsdosan i golvet. Typ något i frigolit eller liknande? Senaste tidens cellplastbränder har dock fått mig att tänka efter lite angående det materialet... | |
|
Länk ------- //Lövet |
|
Kan man inte bara pinna in på Returbilen och hämta och köpa det för en 50-lapp? Eller är det en sådan detalj som är dålig på i princip alla E39'or? Eller är det vansinnigt krångligt att komma åt? |
|
Går du på skroten så ska du riva upp lister, mm sedan golvet för att komma åt den och då vet du inte hur det ser ut under när du väl kommer åt. De flesta skrotar sparar inte denna del för de orkar nog inte riva upp golvmattan. Tror inte efterfrågan på såna här grejer är så stor och då lägger nog inte skrotarna ner tid på att spara det heller. Finns på ebay men de flesta verkar mer eller mindre svartmöglade så det är nog lite lotto vad du får och du får nog räkna med en 2-300 i del+frakt. Kan bli den lösningen eventuellt ändå. Trodde man skulle kunna köpa en sån här liten detalj direkt från BMW till rimligt pris, de bakre är det helt ok pris på. |
|
Nej alltså - Returbilen. Det är en självplockningsskrot. Bilarna står där, bara att plocka. Bara att pinna in på en kafferast och glutta omkring. Har man tur har någon redan rivit ut all inredning, inte ovanligt att det görs innan av demonteringsfirman som äger självplocken (om den är i fint skick). Men yes, lister och golvmatta måsta delvis bort (så där är nog typ 15 min jobb i genomsnitt) och man vet inte hur det ser ut undertill. Så man behöver nog göra detta på 2-3 bilar innan man träffar rätt. Fast fördelen är att man ser EXAKT skicket på det, man kan vrida vända och lukta på det hur länge man vill :-) Nu när jag var en runda inom idag på Returbilen så var det typ 8 st E39'or som stod där och hängde. |
|
Har redan varit på den lokala returbilskroten och de hade en e39. Den stod parkerad på ett sätt så jag inte kunde komma åt rätt sida av bilen, var full av glassplitter och hade stått där ute över 6 månader i regn och snö. Not worth the effort. |
|
Nej, nej - har den stått så länge så är det lagom unket där under - helt rätt att det är bara att skippa. Måste ta de rätta, exempelvis inkom det 3 E39'or de senaste tre veckorna här (och 3 E39'or de tre veckorna innan dess). Är dessa man ska sikta in sig på. Annars får man kolla runt på andra självplock i närområdet (vi har väl ett par-tre strycken här i Malmö med omnejd). Men håller med - ibland är det inte worth the effort och man går och köper nytt helt enkelt. Det är alltid en balans mellan tid och pengar - som vanligt :-) |
| Förvånar mig inte alls med tanke på att en klisteretikett med säkringskarta (den som sitter på insidan av säkringslocket kostar 179 kr. | |
| Förvånar mig inte alls med tanke på att en klisteretikett med säkringskarta (den som sitter på insidan av säkringslocket kostar 179 kr. | |
|
Jo jag menar, bara det att om det tar 15 minuter (vilket jag tvekar på att jag klarar upprivningen på) på tre bilar så är det utan transport mellan bilarna 45 minuters jobb sedan ska du betala säkert en hundring för delen också. Transport till och från skroten. Betalning. Tiden går snabbt iväg. För en del som borde kosta max 150 spänn. Men, men nu ska jag sluta gnälla. Får nog chansa med en ebay-del, vi har inte samma utbud av skrotar här uppe i norr tyvärr. |
|
|
En fråga förresten, är det någon som vet vad funktionen av denna isolering är egentligen? Bara ljud? Används den även för att minimera mängden luft under mattan (kan det minimera mängden luft som kan kondensera?) eller värmeisolera runt elkopplingsdosan eller något annat? Vad kan jag förvänta om jag skiter i den helt enkelt och stabiliserar upp under mattan med något annat? |
|
|
Haha, jag gjorde en ganska kul lösning på detta. Hittade en gammal stjärtlapp i förrådet som inte använts på femton år (minst). Täckte hålrummet med den och stabiliserade med silvertejp för att undvika vibrationer och skrammel. Mattan över. Mission complete. :P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.