AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.393

BMW 530D -06 (E60) startar ej

Har fått ett riktigt jobbigt problem med min BMW 530D -06, den vill nämligen inte starta alls! Vid start hörs endast ett litet klick vid ratten. Just innan detta trista fenomen hände, dök ett felmeddelande upp på skärmen i mittkonsolen, något i stil med ”Steering wheel lock”, detta visas inte längre. Har fått detta någon enstaka gång förut, men brukar inte vara något problem.

Detta är gjort/testat:
- Parkeringsläge samt broms aktiverad vid start
- Batteriet laddat under en hel natt (12.1v vid viloläge och tändning på)
- Har testat med startkablar från annan bil (kopplat till plus-anslutningspunkten under huven)
- Kopplat ur batteriet i ca 10min och kopplat in det igen
- Testat med två nycklar

Kan batteriet vara felkällan? Trots att laddning samt starthjälp inte hjälper. Har för mig att man hör flera klick från motorutrymmet när spänningen i batteriet är för lågt.

Kan det lilla klickandet vid ratten ha något med rattlåset att göra (”steering wheel lock”) och det är detta som gör att bilen inte startar?

Gjorde en liten film som visar eländet:

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Kan vara startmotorn som gett upp - prova att knacka på den med en träpinne eller liknande (undvik metall då det är lätt att komma åt de oisolerade elanslutningarna = kortis!) när startförsök görs.
Hoppar den igång då, är det fel på solenoiden och/eller kolen i startmotorn.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej, har tänkt på detta. Ska ut och testa nu!
Det hjälpte inte. Det hörs inget klickljud från startmotorn alls.
Ka
5.698
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
12.1V vid viloläge är för lågt. Kolla upp hur batteriet mår.
Batteriet verkar dåligt ja. Men borde bilen inte starta med starthjälp? Eller kan ett dåligt batteri ställa till det ändå?
Prova att koppla förbi det gamla batteriet.
Det kan sänka volten.
Håller på att ladda upp ett annat batteri nu. Det är dock endast på 75Ah/450A, medan nuvarande batteri är på 90Ah/900A, så frågan är om det fungerar. Men jag kommer definitivt att testa koppla bort nuvarande batteri vid testet.
Laddning av batteri + husvagnsbatteri fungerade ej. Köpte ett nytt batteri nu, men det fungerar inte heller. Har knackat lite på startmotorn och nu klickar solenoiden vid startförsöken ibland, det har inte hänt tidigare!
Startmotorn bytt och nu går den runt! MEN nu startar den ändå inte! Startmotorn bata tuggar på.

Alltså: nytt batteri och ny startmotor, men den tänder inte. Snälla hjälp! :-)
Visa användare
ProPro-medlem
5.123
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kolla felkoder, kan mycket väl vara startspärren som slagit till.
Felkod 4A63.
Då behöver man synca Cas med DDE. Görs med Inpa eller annat kompetent diagnosverktyg.

Mvh Ola
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kan vara så enkelt att dina tidigare startförsök har dränkt stiften i soppa och nu är de toksura! Inte helt ovanligt problem på den motorn vid dylika operationer...

Prova att hålla nere gasen HELT och prova att gnugga med startmotorn i typ 10 sekunder i taget, då brukar det blåsa rent stiften och bilen hoppar igång på några burkar först för att lossna på alla efter några uppvarvningar.
Kör därefter bilen ordentligt varm innan du stänger av den igen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det ska jag testa! Men jag läste ut felkoderna med Carly och en sån där billig ODBII-bluetooth-modul och såg då att felkod 004a63 var aktiv. Verkar ha med immobilizer att göra. Enligt sidan nedan, måste jag använda ett mer sofistikerat diagnostikverktyg för att återställa något. Måste kanske bogsera in den till verkstaden.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.123
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Du kommer isåfall inte få igång bilen utan att synca startspärren. Sen kan det givetvis vara ytterligare fel som gör att den inte startar men du måste börja med att synca. Det blir verkstad eller om du skaffar dig ett Inpa kit.

Mvh Ola

Hej Ola och alla andra hjälpsamma, tack för tipsen! Bra med folk som har lite koll på sånt här. Har just bogserat den till BMW. Dom skulle kika på den under dagen, behöver bilen till helgen. Hoppas dom vet vad som ska göras. Beställde en inpa-kabel i förrgår, den kan vara bra att ha. Måste ändå fixa Active Steering Fault då besiktningsmannen inte godkände felet.
Visa användare
ProPro-medlem
5.123
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Magnus, hur gick det?

Mvh Ola
Hej, glömde skriva. Du är kungen Ola, du hade helt rätt om felkod 4A63. BMW-verkstaden programmerade om CAS eller vad det heter och nu startar den!
Visa användare
ProPro-medlem
5.123
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Skönt att höra!
Vanligt fel på e90/e60..

Mvh Ola
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.