|
|
|
|---|---|
|
Hej! Någon som har en uppfattning om vid vilka ungefärliga miltal det kan vara idé att byta remmen? Min bil har precis gått 12. Den finns ju inte med som någon direkt servicepunkt. Är det något mer som byts när man byter remmen? Bil X1 28i 2010. | |
|
Kolla om det är antydan eller tydliga sprickor i gummit i "spåren" där remmen buktar "åt fel håll" vid spänn/stödrullarna - är det sprickor eller gummit är torrt kan det vara läge att byta dem. Normalt sett behöver du inte byta något annat vid de miltalen. Har bilen rullat typ +25 000 mil eller så, kan det vara smart att byta stöd/spännrullarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Min X1 har nyligen passerat 25000 mil. När jag bytte vattenpumpen nyligen (som hade börjat låta), så var remmen fortfarande helt sprickfri. Alla löprullar var knäpptysta och kändes lagom fyllda med fett. | |
| Ska ta och kika lite hur den ser ut. Lite småtrångt att komma åt dock. Känns ju betryggande att en rem kan vara ok en bra bit över 20k mil. :-) | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Visuell inspektion efter sprickor eller fysiska skador är nog det bästa. Ska även finnas enklare mätverktyg för att se om multispåren börjar få för stor förslitning (vilket kan vara svårt att se för ögat) Tänkte kolla min E87 med det där verktyget närmsta veckorna och se om det är användbart verktyg eller inte... |
| Finurlig liten grej! Har du hittat nånstans att beställa den? | |
Jag kontaktade ContiTech's marknadsavdelning i Tyskland (hittade inget lämpligt i Sverige). Jag tror jag tog emailadressen från den här sidan (eller någon liknande), men det ser lite annorlunda ut nu verkar det som - men gå ned till Kontakt och välj sedan Technik eller Marketing (jag fick svar från Frank Wißbröcker på Marketing Service, men han verkar på Technik numera - nåja bara välj någon av de två så ordnar det sig nog). Länk |
Aha, nu kom jag på var jag hittade email-adressen! I infon i YouTube-klippet :-) Dieses Video gibt Hilfestellung bei der Anwendung des Belt Wear Testers von ContiTech. Für Fragen oder Anregungen: info.marketing-aam@ptg.contitech.de |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.